Blagoveshensk 2e dag vrijdag 9 oktober - Reisverslag uit Chabarovsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Blagoveshensk 2e dag vrijdag 9 oktober - Reisverslag uit Chabarovsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Blagoveshensk 2e dag vrijdag 9 oktober

Door: TBP

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

10 Oktober 2015 | Rusland, Chabarovsk

Vrijdag 9-10-2015

We hebben geen haast, en komen rustig op gang, even lekker douchen, rugzak inpakken en dan op weg voor ons ontbijtje.
Het is wel even het vermelden waard dat ons niet ochtendpersoon, Elly, als laatste uit bed komt maar als eerste haar rugzak naar beneden brengt. Dit vindt ze zelf ook wel bijzonder :).

Gister een klein tentje gezien met breakfast op de ramen en daar koersen we op aan. Als we er zijn, dan zijn er geen broodjes meer. Dan maar terug naar ons eettentje van gister. Gelukkig is de jongen er weer die engels spreekt. We gaan voor de pannenkoekjes, Els met alleen kaas, hij moet hier wel even overnadenken, want zo staat het niet op de kaart, maar dan zegt ie het kan. Elly en ik gaan voor kaas met een sausage, het is een beetje eentonig maar het is weer lekker. We nemen er verse sinaasappelsap bij en Els gaat voor de wortel-appelsap, wat ook goed smaakt.

Na het ontbijt koersen we aan op het leninplein, Lenin staat hier met zijn jas half aan en ook dit beeld gaat weer op de foto. Het is wel wat grijs maar helderder dan gister, we kruisen het plein schuin over richting de rivier, we willen de boulevard nog wat verder volgen. Gister werd de tocht onderbroken door de regen.

In alle steden zien we altijd beelden en meestal heel mooi en of grappig. Zo ook hier weer, eerst 2 teckels die ook als bankje kunnen dienen en dan een beetje minder mooi onder de wel mooie herfstbomen, een Bengaalse tijger. Elly & Els staan te juichen, hier zijn ze al jaren naar op zoek, in India er een tocht van 3 dagen aan gespendeerd en niet gezien en hier ligt ie. Snel op de foto met hem als bewijs, dat ie er echt is.

(blijkt toch later dat het niet de Bengaalse tijger was maar de AMUR tijger )

We komen nu bij de boulevard en constateren dat het zicht veel beter is. We zien nu de gebouwen aan de Chinese zijde veel beter, en zien niet 1 Eifeltoren maar tig Eifeltorentjes. We slenteren onder en boven langs de rivier, zetten van alles en iedereen op de foto ook de plaquette van meneer Tsjechov leggen we vast op de gevoelige plaat. Voor iedereen een aanrader die graag boeken leest en dan vooral het genre reisboeken is het boek: het brilletje van Tsjechov van Michel Krielaars.

We lopen door tot de vuurtoren en slaan dan af richting de Lenina. We passeren nu wat woonblokken die er niet al te uitzien. Links is ook een militaire kazerne, die zal nog wel dateren uit het tijdperk, koude oorlog met China. Eenmaal weer op de Lenina gaan we op zoek naar de kathedraal. Maar worden afgeleid door een naam op een gevel, Boulangerie, zullen we hier kijken naar brood ? vraagt Els, die is namelijk gek op "gewoon" bruin brood en wie weet?

Binnen blijkt het een engels uiterlijk te hebben en er staat een kast met allemaal schitterende taarten erin. Ook liggen er volop broden en broodjes en gebak en het mooie is we kunnen er ook nog zitten. We besluiten nu hier te gaan lunchen en wijzen de diverse broodjes aan die we willen opsmikkelen, hmmmmm.

Na dit lekkere avontuur, gaan we even pinnen, want wie weet gaan we toch nog BIG spenden vandaag bij de een of andere barnsteen juwelier. We weten ondertussen ook waar het barnsteen vandaag komt, namelijk uit de Russische exclave Kalingrad aan de Oostzee.

Hierna is de kathedraal aan beurt. De naam moet ik even schuldig blijven maar vanbuiten is hij wit met groen en een hemelsblauw dak. Op het terrein staat ook nog een kleinere houten kapel, deze is vanbinnen ook helemaal van hout , heel bijzonder. De grote kathedraal is wit van binnen met een mooi altaar stuk. We dwalen via wat zijwegen met houten huizen, verbrand of niet terug naar de Lenina.

Gaan toch nog even langs onze juweliers en bij eentje trekken we de portemonnee.
Het loopt tegen diner time, want we moeten straks nog met de trein mee. Rond 17.15 zitten we weer bij ons inmiddels welbekende restaurantje, eettentje, cafeetje. De engels sprekende jongen is er nog, maar met onze ceasar salade gaat het een beetje mis. Kennelijk zegt deze term hem niks, we krijgen een salade met kip, kaas, champignons en nog wat frutsels, maar de sla is in geen velden of wegen te bekennen, hij smaakt overigens wel.

Na het eten terug naar het hotel, de voordeur is inmiddels gebarricadeerd en we moeten achterom. De taxi staat voor 18.45 op het programma en is ook mooi op tijd. Wij zijn meestal lekker vroeg op het station dan hebben we even tijd om rond te kijken en het juiste spoor, perron te vinden.

Onze taxi meneer scheurt over de weg, dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. Rond 18.55 zijn we er. Er staat al een trein op het perron, wij er heen, hoewel ik eerst nog even het station in wil, maar we kijken toch maar even en dit is hem. Goh dan is hij wel vroeg. Er staan best al veel mensen buiten de trein, vreemd, wat zijn die dan allemaal vroeg. Paspoort controle, wij er in, kwartier maken. En dan gaat de trein al rijden, he wat is dit. Blijkt dat wij ons een uur hadden vergist, hij vertrok niet op 20.03 uit Blagoveshenk maar om 19.03. Jeminee hebben we daar de trein toch nog net gehaald. Het gaat E & E niet in de koude kleren zitten, in feite krijgen ze het er zelfs smoor heet van en van alles wordt uitgetrokken.

Maar gelukkig we zitten aan boord en het WAT ALS blijft ....?????