Blagoveshchensk - Reisverslag uit Blagovesjtsjensk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Blagoveshchensk - Reisverslag uit Blagovesjtsjensk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Blagoveshchensk

Door: Grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

08 Oktober 2015 | Rusland, Blagovesjtsjensk

donderdag 8-10-2015

om 06.40 rollen we het station Belogorsk uit, weer keurig op tijd. Ze zijn altijd zo op tijd omdat ze heel veel kilometers hebben om het uit te mikken. We rollen soms heel langzaam de stad binnen en het station op, volgens mij doen ze dit zodat ze met een stopwatch in de hand op de exacte tijd kunnen stoppen.

Het landschap is vlak op dit ritje van 2 uren. Zo nu en dan zien we omgeploegd land en we zien zelfs pompoenen op het land liggen en iemand op de fiets, die van niks naar niks fietst.

Bij de stations die we passeren staat meestal iemand in een hokje die een bordje omhoog houdt. En gisteravond zagen we ook allemaal mannetjes langs het spoor staan met lichtjes om ons het juiste spoor op te loodsen denk ik.

Vanmorgen om 05.30 de wekker , snel onder de douche aankleden rugzakken op en om 06.05 lopen we de 500 mt over straat naar het station.

Effe kijken zien we ons spoor en perron al staan, nee dus . We lopen naar buiten en zien al een trein staan, vragen, ja dat is hem. Wij weer over een spoor geklauterd en naar onze wagon gelopen. Check van het paspoort en we mogen erin. Dit is weer een luxe trein. En we hebben weer een ontbijt erbij , niet super, maar genoeg om onze buik te vullen.

We rijden met de trein door een eindeloos lijkend gebied van gras en moeras.
De meeste bomen zijn weg, langs het spoor zie je er nog wel een rijtje staan maar verder is het open landschap.

Net voordat we in Blagoveshenk zijn passeren we een grote rivier, het kan niet de Amur zijn want die vormt de grens met China en dan zouden wij er nu niet zo overheen kunnen rijden. Dan rijden we door de buitenwijken van de stad. Dat ziet er niet veel anders uit dan anders. Niet echt mooi maar ook niet dat je denkt dit zijn de slumps.

Op het station is het perron niet veel bijzonders maar we moeten er genoegen mee nemen :). We lopen richting de taxi's maar die zijn opeens verdwenen, de anderen waren ons voor.

Er rijdt een auto langs de parkeerplaatsen en er komt een jonge vrouw uit die in het engels met een Amerikaans accent vraagt kan ik jullie helpen , we zoeken een taxi maar ze zijn net weg. Zij belt dan voor ons een taxi. Ze is hier als missionaris aan het werk en komt 2 collega's ophalen die met dezelfde trein als wij uit Chabarovsk zijn gekomen.

De taxi komt en brengt ons voor 95 roebel naar ons hotel Strannik. We mogen direct al in de kamer dit is geweldig. Het inchecken kost even wat tijd, want wij willen direct ons paspoort terug, en zij wil het later kopiëren maar het slaagt allemaal. We betalen weer contant , dit is bij de laatste hotels steeds nodig, credit card is niet mogelijk. Hier was het misschien wel een optie maar er is al betaald.

We hebben een prachtige kamer met zithoek en een balzaal als douche, zijn we heel tevreden mee. Nadat we alles een beetje hebben geïnstalleerd gaan we op stap de stad in, eerst op zoek naar iets te drinken.

Blagoveshensk ligt aan de Amur rivier, die hier een heel stuk de grens vormt met China, wij besluiten eerst de straat pararel aan de rivier te volgen en komen dan ook al snel wat cafés tegen. Bij eentje bestellen we onze vaste recept , 2 cappuccino en 1 thee en we nemen er allemaal een heerlijk gebakje bij. Er was zoveel keus , het was moeilijk kiesen.

Hierna lopen we richting de rivier, helaas ligt er eerst nog een groot stuk braakliggend terrein voor. Maar een stukje verderop komen we toch op de boulevard langs het water. Halverwege de rivier ligt een douane boot met 2 kleine vaartuigjes langs de kant.
Aan de overkant is de Chinese stad Heihe, je ziet er grote gebouwen staan, bij eentje op het dak zelfs een mini Eifeltoren en er staat een reuzenrad. De chinezen doen er denk ik alles aan om de Russen hier de ogen uit te steken. Maar ook aan deze kant is nu veel bouwactiviteit, ze bieden bij elkaar op zullen we maar zeggen.

Dan vallen de eerste druppen en gaan we snel op zoek naar een schuilplaats. Op het moment dat we een flatgebouw in aanbouw bereiken, nemen de druppen weer wat af. We lopen nu in de luwte van dat gebouw, maar zo nu en dan komen er toch weer dikke druppen en het is erg grijs.

Na een kilometer komen we bij de Triomfboog van Blagoveshenk, elke stad heeft hier een arc d' triomf', er achter ligt het plein van de Victory. Hier is een groot monument voor de WO II. In het wit is een groot, laten we zeggen communistisch, beeldhouwwerk. De kogels staan er op, de aren staan erop, de arbeiders, de soldaten en de mariniers en de moeders met hun kinderen. De vlam brandt niet, er is wel een brander maar geen vlam.

De regen blijft met vlagen komen, maar we blijven droog. We gaan via een klein pleintje waar Lenin staat en op de achtergrond een mooi tsaristisch gebouw, naar de hoofdstraat de Leninstraat. We besluiten op zoek te gaan naar een lunch lokatie. En vinden die al snel , het is echt een topper.

We nemen een sandwich, Elly en ik met kaas en ham en Els alleen met kaas, en werkelijk tijdens onze hele reis hebben we nog niet zo'n lekker broodje gehad. Mijn thee is ook een hele bijzondere het wordt geleverd en gemaakt volgens de Chinese thee traditie, gevolg is wel dat ik ook uit een heel klein kommetje moet drinken.

Hierna vervolgen we de Lenina straat nu op zoek naar het museum en na wat omwegen, de bioscoop, die ook in een prachtig gebouw zit en een mooi parkje met een prachtig dubbel beeld van de patriarch van Rusland, komen we aan bij ons museum.

Kaartje gekocht, tas inleveren en de jas inleveren en daar gaan we op tocht door een museum met weer een hele wisselende collectie. We starten met de meteoriet die ooit in Tynda is neergekomen, volgens de mevrouw van het museum geeft hij nog energie af, Els probeert dit op te zuigen, maar tot nu toe (24 uur later) levert het nog niks op.

We zien de Siberische tijger, de beer en heel veel andere opgezette dieren, die weer heel mooi zijn neergezet. Daarnaast een stukje over de "oorspronkelijk" bewoners van Siberië, de kerk en de iconen, en de gereedschappen die er 100 jaar geleden in gebruik waren. Op de 1e verdieping is weer een grote tentoonstelling over de WO II.
Ook is er een zaal met hedendaagse "icoon" kunst , werkelijk heel mooi, en ook wat schilderijen van nu. En een zaaltje met kinderkunst.

Na dit bezoek verdienen we wel weer een drankje, we gaan nu allemaal voor een smoothie of een milkshake in weer een ander leuk cafeetje. Ook delen we met z'n 3-en een portie pannenkoeken met ijs en aardbeien. Het blijft wat miezeren, de ene keer wat meer en dan weer wat minder.

Zullen we teruglopen naar het hotel en de regenjas halen? Terwijl we daar nog over nadenken komen we bij een groen toeristen bordje en zien we een aanwijzing naar de fair van de stad, of zullen we daar heen lopen. Ja dat doen we, maar dan op hetzelfde moment bijna spot Els in haar ooghoek een juwelier met allemaal barnsteen en daar gaan we, naar binnen. Er is zelfs een bewaker aanwezig, wij van alles bekijken en passen maar het wordt niks, misschien morgen zeggen we.

De deur uit en daar hebben we alweer een juwelier, weer met barnsteen, dat is hier populair. Weer naar binnen en weer niks. De regen wordt wat meer we besluiten nu wat sneller door te lopen en de eerste, de beste grote winkel in te duiken, dan komt er een winkelcentrum en wij naar binnen.

Hier spotten we iets waar Els en ik al lang naar opzoek zijn, een hoofdband van bont. Passen en keuren, de prijs valt nog mee, maar we weten het niet. Hele centrum door en op het eind nogmaals hoofdbanden. Ze zijn van mink , nerts, we kopen ze maar niet want we weten niet zeker of je dit mag invoeren en zitten niet op een boete te wachten.

We besluiten dat het wel diner tijd is en gaan dit doen bij ons ochtendtentje, dan zitten we ook lekker dicht weer bij ons hotel. Op weg daarheen worden we nogmaals aangetrokken door een barnsteen juwelier, (misschien toch oorzaak meteoriet?) .
We zien wel wat leuke dingen maar gaan niet overstag, we gaan er een nachtje over slapen.

Bij ons cafeetje aangekomen is het weer even een battle met de kaart, helaas is de jongen die er vanmorgen was en een beetje engels sprak er niet. Maar we komen er met behulp van de plaatjes op de menukaart toch uit en eten vervolgens lekker.

Het regent nog steeds als we buiten komen, we koersen dan ook direct aan op ons hotel wat 2 blokken verderop zit. Het is inmiddels donker en de kerstverlichting brandt al langs de kant van de weg. Ons hotel zit in de verbouw fase, vanmorgen lagen er allemaal lakens in de hal over de vloerbedekking, maar die zijn nu opgeruimd.

We kunnen nog even lekker cocoonen op onze zeer ruime en mooie kamer, ook wel even leuk.