2e treindag , 7-10-2015 - Reisverslag uit Blagovesjtsjensk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu 2e treindag , 7-10-2015 - Reisverslag uit Blagovesjtsjensk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

2e treindag , 7-10-2015

Door: tbp

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

08 Oktober 2015 | Rusland, Blagovesjtsjensk

Woensdag 7-10-2015

Vanmorgen rond 07.30 wakker, naar de WC altijd weer een leuk schommelavontuur.
Het is buiten al zo mooi dat ik in de gang blijf hangen en wat foto's en film schiet.

We hebben wat meer uitzicht, nog steeds bomen, berken, en wat lariksen en in de verte wat bergen. Ik zie dat er al ijs op de plassen water ligt. Binnen is het altijd warm ze houden hier van het opstoken van hun kachels.

0m 08.45 passeren we km 7137.

Madalan station rond 10.41 met direct daarna een grote brug met een opgedroogde rivier. Ik kan ze vandaag niet terug vinden op de landkaart, gister konden we heel veel plaatsjes die we passeerden terug vinden op de kaart. Vanaf vandaag zijn ze verdwenen vd landkaart.

We zien veel onderhoud aan het spoor vandaag, maar wat wil je ook met zo'n groot spoorwegen netwerk. En heel veel gebeurt nog met de hand, we zien tig mannen die de bielzen met hun handen onder de rails vandaan wurmen en....dan zijn wij voorbij, dus wat er daarna met de biels gebeurt geen idee. Wel worden de houten bielzen zo langzamerhand vervangen voor betonnen bielzen.

Gorelyvey station 11.10 , we passeren allemaal kleine stationnetjes waar we ook niet stoppen, maar langzaam doorheen rollen. We hebben ook een leuke compagnon, een jongetje van een jaar of 2 (Sasja) die een coupe verder op zit en houdt van heen en weer hollen en dan zo nu en dan stopt bij onze coupe en Els van een high five voorziet.

Ik heb ondertussen alweer een pizzabroodje gekocht voor de lunch zullen we maar zeggen. De anderen moeten er niet aan denken maar ik verheug me nu al op de lunch en we krijgen er ook nog een heerlijke chocolade mousse van Elly bij, mmmmm.

11.35 stoppen we 2 minuten bij station Skovorodino, bij zo' n korte stop mogen we er niet eens uit. Op elke trein lopen er ook 2 politieagenten rond, je ziet ze zo nu en dan langs komen. In het begin vroegen ze ons nog wel eens, problems, maar nu nooit meer. Wij hebben van de Belgische meneer begrepen dat mochten er problemen zijn met een gast aan boord van de trein, of je bent dronken, dan wordt je bij het eerst volgende station buiten boord gezet en je moet je maar verder zien te redden. We zien inderdaad weinig dronken mensen aan boord, dit zou best eens de reden kunnen zijn.

Dan de lunch, de anderen moeten zich tevreden stellen met zo'n "droog" broodje en ik heb mijn over heerlijke pizzabroodje liggen. Elly maakt haar chocolade mousse, een zakje gekocht bij de Bever waar nu nog water bij moet. Ondanks 3x proberen lukt het niet helemaal de juiste hoeveelheid water erbij te krijgen. De 1e keer behoorlijk teveel , de 2e keer te weinig en nu de 3e keer een beetje te veel, maar het smaakt prima en daar gaat het uiteindelijk om.

We rollen verder door een eindeloos landschap van berkenboomjes, stammetjes van niks die nu meestal kaal zijn, soms of best wel vaak geknakt en mooi wit staan te wezen in het land. Zo nu en dan zitten er weer lariksen tussen, waarvan alle naalden geel zijn, binnenkort zullen die er ook wel afvallen.

De hoge bergen hebben we gister achter ons gelaten, wij rijden nu door de vallei en in de verte zien we de "heuvels" opdoemen en soms komen die wat dichterbij. Zo ook met het water van de rivieren, soms dichtbij, groot, klein, miezerig en soms even helemaal niet.

We dineren vandaag vroeg omdat we om 20.37 al uit de trein moeten en je maar nooit weet hoelang iets gaat duren. Rond 15.45 lopen we naar de restauratiewagen en gaan het menu bestuderen. Er zitten weinig gasten, aan de tafels , alleen voor ons zit een meisje uit Kameroen, ze spreekt heel weinig engels, wij begrijpen haar niet echt goed en zij ons dus dan ook niet. Of ze hier nu studeert of dat ze ook op vakantie is dat is mij niet geheel duidelijk.

Elly en Els bestellen aardappelpuree met groenten en ik pasta met groenten. Wonder boven wonder komen ze het op hetzelfde moment uitserveren. Maar dan heb ik witte pasta met 1 blaadje peterselie. Ik de menukaart er weer bij en wijzen op de groenten, onions, tomato, carrot, etc. Mijn bord wordt weggehaald en nu duurt het een tijdje maar dan krijg ik een lekkere oranje pasta terug met de groenten er in verwerkt.

Het betalen gaat weer vreemd, we leggen 375 op tafel, we moeten 374 betalen, ze pakt 1 biljet van 100 roebel en komt ook nog met wisselgeld terug. Eind resultaat, we hebben gratis gegeten en ook nog roebels toegekregen ????

Bij de meeste plaatsen die we passeren zien we ook altijd een watertoren langs het spoor staan, allemaal zelfde ontwerp en bouwstijl. Om 18.15 staan we op station Simanskaya het begint ondertussen al donker te worden. Bij de vorige stop van 15 minuten in Magdagty zijn we er even uit geweest. Ze gunnen ons niet lang buiten, we kunnen een fotootje maken en dan komt er al een schreeuw we moeten weer naar binnen.

Precies om 20.37 rollen we Belogorsk binnen. De perrons zijn wat armoedig en als we buiten staan en vragen hoe naar de overkant, oh loop maar over de andere sporen. Tussen ons perron en het "hoofd" perron liggen nog wel 3 sporen. We klauteren over de rails en bij de perrons op, he he met een hulp van Els lukt het mij ook de laatste grote stap te nemen en staan we voor het stationsgebouw.

We hebben hier nog geen onderdak en hopen op het station een restroom te kunnen veroveren. Wij het gebouw in en ja daar is een trap naar boven waar bij staat restrooms. Wij bij de trap op en daar zit een dame, nee helaas geen ruimte. En of dit nu komt omdat ze vol zitten of omdat ze gesloten zijn geen idee. Ze loopt met ons naar beneden en naar buiten en zit naar rechts te wijzen, hotel, hotel.

Wij naar rechts en ja na nog geen 500 mt aan de linker kant van de weg, hotel Versale. Wij naar binnen en ze hebben een kamer met 4 bedden voor de prijs van 2600 roebel. De kamer is ook nog prima en een heerlijke douche.

Na wat rommelen in de rugzak en het eten van een zakje chips ga ik slapen want morgen is het al om 05.30 opstaan.

Tijdens deze treinreis van dik 40 uur mijn 2e boek uitgelezen. Het gaat niet super snel met ons lezen we hebben het meestal veel te druk met andere dingen, maar tijdens zo'n lange treinrit lukt het om wat bladzijden om te slaan.

• 08 Oktober 2015 - 19:33

J(an)s:

Erg mooi landschap gefotografeerd vanuit de trein: rivieren, bomen en heuvels.
    De restauratie wagon is first class, waren jullie de enigen?