Vladivostok dag 2 - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Vladivostok dag 2 - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Vladivostok dag 2

Door: tbp

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

15 Oktober 2015 | Rusland, Vladivostok

Het verslag volgt, het weer is echt uitzonderlijk mooi.

Donderdag 15-10-2015
Na ons ontbijt lopen we direct even naar het VVV, die zit echt om de hoek hebben we gister avond ontdekt. Op de deur staan verschillende tijden en 1-tje daarvan is 09.00. De deur is open als wij er om 09.05 staan, naar binnen en daar zien we een reisburo en ook een balie waarbij staat toerist information. Hier zit niemand , bij het reisburo wel maar die kan ons niet helpen en geeft aan dat we bij de VVV / toerist info moeten zijn, die gaat om 10.00 open tot 20.00 uur.

Terug naar het hotel en daar gevraagd of ze een taxi kunnen bestellen voor de vuurtoren, dan gaan we daar eerst naartoe en zien dan wel wanneer we vandaag weer in de buurt zijn.

Taxi is er vlot en hij rijdt ons naar het puntje van het schiereiland......waar een deel van Vladivostok op ligt en ook ons hotel. Hier ligt tussen de baai en het "eiland" Russky een kleine vuurtoren om de scheepvaart te regelen. Op onze route erheen zien we veel bouwactiviteit, vooral op het laatste puntje. De ene villa of hotel, na de andere verrijst er.

Er loopt eerst een dam naar een klein eilandje, hierop staat een elektriciteitsmast, die zorgt voor de elektriciteit op Russky eiland. De masten staan hier gewoon naast, boven, langs de huizen en flats. Fiets en wandelpadden liggen er naast. Op dit kleine vierkantje staat naast de mast ook nog een grote tent die als cafe is ingericht, ziet er van buiten heel mooi uit, maar is helaas dicht. Geen cappuccino of zwarte thee hier voor ons.

Nu komt er een nog smallere dam en die loopt naar de vuurtoren, deze komt bij vloed onder water te staan, maar ligt nu mooi droog te wezen. Ik snel lopen want ik wil straks niet met natte voeten terug moeten. We zien niet veel grote schepen hier maar wel veel snelle speedboten. Die scheuren om dit punt heen naar..... de stad denk ik.

Het water is heel helder en er liggen op de dam en rond de vuurtoren op de stenen, veel kwallen, zagen we gister ook al veel in de haven zwemmen. En er liggen zeesterren, groot en klein, met langere tentakels, maar ik zie ook een paar wat echt een ster lijkt , zwart met oranje, aubergine stippen.

Na het maken van de nodige foto's , vooral zorgen dat er geen boom uit onze hoofden groeit dat vindt Elly namelijk heel lelijk en dat moeten we niet hebben :).
Het is nog steeds mogelijk om over de dam terug te lopen zonder natte voeten te halen, gelukkig. Els en ik verzamelen nog wat stenen en schelpjes en kijken vanavond wel of ze ook mee terug gaan naar Nederland.

We moeten nu een eind teruglopen omdat hier geen taxi's staan bij het begin van de weg. En ook hier zijn de eettentjes gesloten, het seizoen is al over denken wij. Het is vandaag wel schitterend weer maar dit zal normaliter niet meer zo zijn. Hoewel augustus en september schijnen de mooiste maanden te zijn in Vladivostok.

We lopen, klimmen langzaam omhoog, eerder hebben we bussen zien staan en daar willen we straks verder mee terug. Eenmaal bij het benzinestation draait er net een taxi op die gevraagd, maar ondanks dat het een jong iemand is spreekt hij geen engels en kunnen wij hem niet aan het verstand brengen wat we willen. Wij hebben ook het gevoel dat hij er geen zin in heeft, dan maar verder met de benenwagen.

Gelukkig komt al heel snel een busstation in beeld. De bussen verzamelen hier en het is ons niet geheel duidelijk wanneer er eentje gaat vertrekken. Aan de overkant van de weg staan wat mensen te wachten en wij gaan er maar bij staan. Na een kwartiertje komt er een bus en hier stappen we in. Ter hoogte van het treinstation stappen we uit en lopen nu richting de winkelstraat.

Eenmaal in de Svetlanskaya street lopen we naar de Swarovski winkel , het valt Elly alleszins mee, ze had er een heel ander beeld bij. We zijn ook wel toe aan koffie / thee en gaan op zoek naar de Starbucks die Els hier gister heeft gespot. Eenmaal door de deur ziet het er toch niet zo gezellig uit, we vertrekken dan ook gelijk weer.

In een klein zijstraatje vinden we het cafe Mont Matre , hier zitten we heel gezellig in een sfeertje die wat zuid-Europees aan doet. Na de koffie wandelen we door naar de boulevard en hebben hier een prachtig uitzicht op de Amursky Bay en het is heerlijk weer het zonnetje schijnt volop.

We passeren allemaal souvenier stalletjes en eettentjes en een soortement pretpark. Er draait heel langzaam een reuzenrad rond, dit lijkt ons wel iets dan hebben we een mooi uitzicht over de stad en de zee. Zo gezegd ze gedaan, voor 100 roebel mogen we 1 rondje maken zegt de mevrouw.

En het uitzicht is inderdaad geweldig. We spotten een paar kerken, die hadden we hier nog niet gezien. Er is 1 bij met gouden koepels maar hij heeft ook 2 metallic blauwe koepels zo lijkt het in ieder geval.

Hierna lopen we de boulevard helemaal uit tot het eind, het is er gezellig druk. En ook op de pieren die uitsteken in zee zitten mensen te vissen of gewoon wat uit te kijken over zee. Wij besluiten hier onze lunch te nuttigen en settelen ons op het dak bij restaurant Chicago. Er staat een bank met uitzicht over zee. Ze willen daar niet ons eten uitserveren maar zolang dat er nog niet is, blijven we hier zitten.

Daarna lopen we door het "kazematten" museum. Het is een hele rij bunkers met behoorlijk wat militair materieel. Binnen in een 2 tal bunkers is een tentoonstelling over de hele verdediging van de kustlinie in het gebied rond Vladivostok.

Vanaf hier dwalen we de stad in op zoek naar de kerk met de blauw en goud koepels. We passeren de spoorlijn, we mogen hier zo over heen lopen, ongelofelijk. Na wat links en rechts te zijn gegaan, staan we voor de kerk. De cathedral of the intercession.

Binnen is hij weer vol met iconen, maar de rest van de muren zijn wit. Het middenstuk is heel hoog en hier hangt een prachtige grote kroonluchter in. Omdat het een van mijn laatste dagen in Rusland is en misschien wel de laatste kerk wil ik nog wat kaarsjes aansteken. Binnen zijn ze niet te vinden en er is verder ook geen winkeltje te zien.

Naar buiten en na wat gezoek vind ik aan de zijkant een gebouwtje waarin een winkeltje is en waar ik ook 3 kaarsjes kan kopen. Binnen in de kerk een rondje gelopen en voor ieder van de kaarsjes / freonen de passende heilige erbij gezocht.
Eentje voor Agatha, een voor Atze en een voor Corine.

Na dit bezoek gaan we binnendoor naar het Eagles nest, het is wel even zoeken. In een parkje lopen we ook nog tegen wat tafeltjes met schakende oude mannetjes aan. Na een behoorlijke klimpartij en heel wat stof om de oren belanden we op de goede plek. En we hebben geluk ik zie nog net een groep chinezen vertrekken en na een kwartiertje komt er een nieuwe groep aan. En we zien een bruidspaar terwijl het niet eens vrijdag is.

Bij het uitzichtpunt staat ook een monument met 2 monniken , dit zijn Cyril en Methodius de 2 hebben het Cyrillisch alfabet uitgevonden. Na dat we zijn uitgekeken dalen we af en nu via de route waarlangs Elly en ik gister omhoog zijn gekomen.

Eenmaal een beetje afgedaald en weer in de stad zien we een burootje van Intourist, we besluiten hier te gaan vragen of ze iets voor morgen voor ons kan regelen, we willen naar Russky eiland. Binnen worden we omhoog geloodst maar helaas de mevrouw kan niks voor ons doen. We moeten naar het Hyundai hotel kamer 601 en daar kunnen ze ons zeker helpen.

Wij daarheen gelopen en bij de lift staat een bord en inderdaad kamer 601 staat weer Intourist bij. Met de lift omhoog en langs bij 601 er zit een mevrouw die op onze vraag of ze iets voor ons kan doen zo ongelofelijk onvriendelijk kijkt het is niet te filmen. Ze pakt een telefoon belt ergens heen en we horen de woorden Amerikanen langs komen, ze bedoeld ons denken wij , nadat ze de hoorn heeft neergelegd zegt ze dat we naar de lobby moeten daar kunnen ze ons helpen.

Hier vinden we inderdaad ook iets van een VVV en een meisje helpt ons aan de gevraagde info. We kunnen met bus 15 of met een taxi en als we ons dan aan het einde van de weg laten afzetten dan moet het goed komen.

Vanaf hier naar beneden gelopen en langs bij de juwelier van gister en nu overgegaan tot de aankoop van een paar ' juweeltjes' . We hebben deze dag weer zoveel gedaan en gezien en gelopen dat we besluiten weer te gaan eten dichtbij het hotel. Op hetzelfde adres als gister, dat heeft ons namelijk prima voldaan.