Aankomst Perm - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Aankomst Perm - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Aankomst Perm

Door: TBP

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

15 September 2015 | Rusland, Perm’

Maandag 14-9-2015

Vannacht wel 3 x naar de WC geweest in die schommelende en schuddende trein. De eerste keer kwam ik terug lopen en wist ik niet meer in welke couchette wij lagen. Het was niet zover maar nee deze deur is te dichtbij, nr 4 maar eens proberen maar die geeft niet mee, dan nr 3 ja gelukkig die gaat open dit is onze coupe.

Het bed is niet breed maar lang genoeg en heel stevig, het was in een handomdraai klaar gemaakt. Wij dachten nog dat het opgemaakt moest worden maar nee de provodnitsa drukt op 1 knop, onze rugleuning klapt naar beneden en daar is de opgemaakte matras. Op het bovenbed ligt al een deken klaar in een hoes en het kussen. Terwijl ik daar zo lig vind ik dat die trein toch maar vliegt, het lijkt de Zweinstein express van Harry Potter wel.

De trein kan max 140 km per uur, nauw dat gaat hij ook wel. Na de stop in Nizhny Novgorod vind ik dat we veel meer schudden, alsof het spoor wat ouder is en niet zo goed aansluit dan daarvoor. We zijn de laatste wagon van de trein 50 en ik zie ons al helemaal opstijgen bij deze snelheid, die wielen houden toch nooit dat spoor vast, wij zwabberen een beetje achter de rest aan, maar dit zijn dromen he, in werkelijkheid, rijden we keurig achter de rest aan. Maar snel gaat het wel en heen en weer zeker ook, dat is geen droom. Gisteravond zag ik heel even de hemel rose worden van de ondergaande zon en toen ik vanmorgen naar het toilet ging kwam de zon weer op en was het ook weer oudrose aan de hemel met witte wieven op de grond.

In Perm zijn we weer in een andere tijdzone ons horloge moet daar 2 uur vooruit. In Moskou is het 7 uur als ik wakker wordt maar Perm tijd is dan al 9 uur. We soezen nog wat, en ik besluit me aan te kleden , een kattewasje in onze coupe en hub de kleren aan, en dan even heerlijk lezen daar heb ik tot nu toe eigenlijk geen tijd voor gehad. Als we allemaal wakker zijn en aangekleed doen we de deur naar het gangpad weer open en knikken naar wie er maar voorbij komt. Gisteravond hebben we zeker diner en ontbijt in 1x bezorgd gekregen want er komt nu niks meer. We eten op wat we nog hebben liggen, incl een paar groene appels, die ik te zuur en wrang vind maar er toch maar een schijfje van neem, in het kader van de gezondheid.

Mooi op tijd rijden we het station van Perm binnen om 11.50. We stappen uit, best wel een hoge uitstap , het perron en de trein hoogte komen ook hier niet helemaal overeen.
We moeten zelf nog een taxi zien te vinden om naar ons hotel te komen, dit blijkt geen punt, eenmaal buiten de poort van het station worden we al aangesproken taxi, ja daar zijn we naar op zoek. Wij het adres van het hotel uit de tas, Booking.com biedt de mogelijkheid om het ook in de landstaal af te drukken, dus hij krijgt de Russische versie, hij kijkt en kijkt, ja hij weet het. Wij naar de auto, daar zien we geen taxi bordje op, hmm, wat moeten we betalen, wij een soortement tik, tik, tik geluid alsof de meter draait ja dat klopt, maar natuurlijk geen meter in de auto. Toch maar mee en hij zet ons af bij het hotel, wat nu te betalen. We denken eerst dat hij zoiets gebaart van het is wel goed, maar dan komt er een kaartje uit zijn zak met prive taxi 1000 roebel, ja daaaag , we geven hem de helft en hier lijkt hij heel blij mee.

Dan het volgende punt eenmaal in onze kamer die er verder werkelijk piko bello uitziet staan er geen 3 bedden, maar 2 en een slaapbank, ja dit hebben wij niet afgesproken. De mevrouw spreekt alleen Russische maar ze snapt donders goed dat wij het er niet mee eens zijn, maar ja wat moeten we, we zeggen nog wel booking.com no good etc. Maar....
We gaan akkoord en ze maakt nog de bank voor ons op. Ik app met de gids van morgen en krijg direct antwoord, weten we direct weer even dat dat goed is geregeld.

We besluiten eerst naar de rivier te lopen, hier zitten we 2 blokken vanaf, eenmaal daar lopen we richting het centrum, op de brug over de rivier de Kama maken we nog wat foto's en dan gaan we verder. We komen langs de coffee company en besluiten hier eerst even een klein hapje te eten en wat te drinken. Ik heb een mexicaanse wrap die werkelijke voortreffelijk smaakt. Tegenover het restaurant ligt een kerk en die willen we even bekijken maar hij blijkt op maandag dicht. Elly wil wel graag naar het museum voor contemporary art we besluiten hier naar toe te lopen. Onderweg stuiten we op een groene lijn op het trottoir, oh ja gelezen in de LP dit is een route met mooie, belangrijke, bijzondere, gebouwen in Perm, die volgen we voorzover het ons goed uitkomt. We lopen met de Kama op, wel ligt hij een behoorlijk eind lager dan waar wij lopen en ligt de spoorlijn er nog tussen.

In de parken en op straat zijn de vegers druk bezig met het verzamelen van de bladeren, ik vind het een beetje onbegonnen werk maar er zijn weer mensen aan het werk en het is vandaag heerlijk weer dus vast geen straf om het te doen. Wat inderdaad opvalt in Rusland is dat je veel mensen bezig ziet met werk waarvan wij denken, dat kan 1 mens ook doen, maar je hebt op deze manier wel de mensen van de straat en aan het werk. In musea bv hoe klein ook, zit er iemand bij de kassa, logisch, maar dan nog geen 2 stappen verder op zit weer iemand die ziet dat jij een kaartje koopt maar je moet het wel tonen en ze scheurt er of een stukje af of er komt een scheurtje in. We lopen verder tot het gebouw waarin de tentoonstelling zou moeten zitten maar het gebouw ziet er vreselijk vervallen uit, hier zit volgens ons al jaren niks meer in.

Er tegenover ligt het treinstation Perm 1 wat ook vervallen is, was, ze zijn het nu aan het renoveren, de treinen stoppen tegenwoordig bij Perm 2, dit ligt buiten het centrum. Perm heeft meer dan 1 miljoen mensen en waar je dan ook kijkt zie je flats en andere hoogbouw, oud en nieuw. Achter het gebouw zijn we weer aan de rivier nu op ooghoogte we kijken hier nog even, water heeft toch altijd een aantrekkingskracht. Dan lopen we verder op de groene lijn, volgens de LP zou er ok een engelse vertaling zijn maar de borden zijn in het Russisch alleen. Er zijn genoeg gebouwen die worden gerestaureerd en of nieuw gebouwd, we zien vele hijskranen staan.

We bezoeken een kerk die ook net uit de restauratie komt, hij is van binnen nog mooi wit en vrij leeg, de mw de koster probeert ons nog een paar woordjes te leren.
Dan let op komen we de Mac Donalds tegen en hier besluiten we alle drie een milkshake te nemen , en heerlijk dat die is. Terwijl we daarvan zitten te genieten buiten op het terras zien we even verderop een meisje met een kooi waarin ze een aantal jonge katjes heeft die ze probeert te verkopen. Terwijl wij daar zitten zijn er 2 meisjes die 1 van haar kopen.

We dwalen verder eigenlijk weer richting ons hotel, bezoeken de moskee van Perm en krijgen daar een heel verhaal te horen waar we natuurlijk niks van snappen , maar hier trekt de meneer zich niks van aan, volgens mij is hij blij eindelijk eens een paar bezoekers te hebben. Van binnen is hij niet met mooie tegels bekleed helaas maar groen-wit geschilderd met wat stucwerk. Bij ons hotel aangekomen lopen we toch nog even door omdat we daar een kerk zien , we moeten wel even omlopen maar komen dan weer in een heel complex, waarvan de kerk weer van onder tot boven in de fresco's zit. Er is ook weer een priester aan het zingen we luisteren even en blazen dan de aftocht.

Terug bij het hotel heeft de mevr van de receptie, die ook alle andere functies bekleed, volgens ons is er maar 1 gang in het flatgebouw wat als hotel is ingedeeld, de rest is iets anders, 2 briefjes klaar liggen in perfekt engels, ze biedt ons een kamer voor free aan, die accepteren we natuurlijk en we moeten de keuze voor het ontbijt doorgeven ook dit regelen we.
Vanavond wezen eten bij een Georgisch restaurant, het bestellen was even moeilijk maar wat uiteindelijk op het bord belandde was perfekt.

• 15 September 2015 - 20:10

Eva:

Mar wer in prachtich ferslach. Der siet hjir ien op de bank dy oerein fearde by it wurd Zweinstein Express!!

• 16 September 2015 - 20:20

Trijntje Pasma:

Ja Jelmer tige jammer datsto net mei bist, oars kaam Harry Potter west ek efkes lans.
    Ik ha al mei de toverstaf zwaait mar gjin Jelmer te sjen.