2e dag yekaterineburg en de trein - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu 2e dag yekaterineburg en de trein - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

2e dag yekaterineburg en de trein

Door: tpb

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

19 September 2015 | Rusland, Perm’

Vrijdag 18 september

Vanmorgen al om 07.15 uur opgestaan eerst even douchen en toen wat in de tas omgerommeld en getracht het WIFI weer te activeren. De eerste avond toen we aankwamen werkte het perfect maar gisteravond viel het steeds weg en kregen we geen goede verbinding , vanmorgen opnieuw inloggen en verbinden, dat lukt maar dan valt het ook weer weg. Ik kan nog net het verslag plaatsen maar dan is de pagina alweer uit de lucht. Els en Moi gaan naar het ontbijt zaaltje het is er drukker dan gister , ik besluit vandaag buiten brood niks te nemen, nauw ja een theetje dan, en jam, nog even gevraagd, toaster? maar nee die is er niet, jammer.

We gaan vanavond pas met de trein en hebben niet vreselijk veel haast. We hebben voor vandaag 3 doelen, een koffietentje vinden, de tv toren in voor het uitzicht en het juwelen en steen "hak" museum bezoeken.
We droppen onze bagage in het werkkamertje en geven bij de receptie vast aan dat we vanavond om 21.08 met de trein richting Tobolsk gaan , hoe laat een taxi? Wij denken van 20.00 uur, nee zegt ze 19.00 uur, oké dat doen we of we nu op het station nog een uurtje langer wachten of hier dat maakt ook niet zoveel uit. We lopen het hotel uit en zien nu een supermarkt op de andere kant, daar direct even naar binnen, even kijken of ze ook yoghurt hebben dan nemen we dat vanavond mee als ontbijt , dit is er en ook allerlei andere "lekkere" dingen.

We besluiten nu de eerste de beste straat de stad in te lopen dan hebben we weer wat een andere kijk. We komen al snel houten huizen tegen vervallen dingen, fabrieksterreinen maar ook weer pico bello gebouwen. We komen ook een muurschildering tegen van een meneer met een kat, deze past perfect bij mijn kat volgens mij is hij op deze manier bezig zijn nieuwe huisbaas voor zich in te nemen. (Rino voor jouw dus) Dan zie we de rivier de Iset weer, Els wil die volgen, wij ook wel maar op haar verantwoordelijkheid gaat het mis dan.... Na een poosje gaan we weer omhoog en over een fabrieksterrein en komen weer op een brede straat en zien de tv toren daar koersen we nu op aan, we passeren de Amerikaanse Ambassade en verbazen ons er eigenlijk over dat er niet meer controle is. Op de hoek van de straat zien we een koffietentje en hier gaan we naar binnen. We bestellen weer de gebruikelijke Cappuccino en thee, ik neem de smaak ginger lemongras. Er wordt een heel leuk glazen kannetje bezorgd met onderin citroen en stukjes gember en bovenin een zeef die je naar beneden kunt drukken, de thee is lekker, proeft meer naar citroen dan gember en is zoet. Daarnaast delen Elly en ik een brownie, dat Elly deze reis "meer" snoept heb ik op mijn geweten, want Els is geen snoeper. (behalve chips en nootjes en..)
Het is allemaal even lekker, wel schrikken we van de nota , hiervoor hebben we gister bijna gedineerd, maar bruine kan het nog trekken zullen we maar zeggen.

Dan vervolgen we de weg en de zon komt er zowaar een beetje door, dat komt mooi uit want we zijn nu bij de uitzichttoren, voor de ticket betalen we 250 roebel en daarvoor gaan we naar het uitzichtpunt op de 52e verdieping. Hier komen we buiten op een balustrade, met ramen, die om het hele gebouw heen loopt. Het is er maar frisjes. Je kunt nu prachtig zien hoe groot de stad is, dat had ik mij eigenlijk niet zo gerealiseerd. We herkennen vanaf boven de gebouwen en straten waar we gister hebben gelopen. Na het maken van de nodige foto's gaan we weer naar beneden, daar aangekomen vinden we het wel tijd worden voor de lunch. Wij vinden de oude vestiging van Pauls Bakery en genieten hier van heerlijke broodjes met een koffie en sapje.

Dan is het zoeken , maar we vinden hem direct, naar de juiste weg naar het juwelenmuseum, Els wilde er gister al naar binnen, maar dat hebben we toen nog kunnen keren, nu gaan we voor de bijl, nee hoor wij willen het ook graag zien.
Yekaterinburg, de Oerol ligt in een gebied wat rijk is aan edelstenen, er wordt vooral veel Malachiet gedolven. Bij de kassa zit iemand die ook weer wat engels spreekt en heel blij is dat ze het weer even kan oefenen. We moeten de tentoonstelling van sieraden en snijwerk boven beginnen. We zien vazen en sieraad doosjes en allerlei andere dure versierselen, van vooral malachiet (een groene steen met veel leven erin) kwarts, rodoniet, marmer en Jasper, dit is ook een soortement kwarts, hier in de grijze vorm en dan stond er kalkan jasper wat dit eerste woord nu precies inhoudt? In de laatste zaal van de kunstenaar....kov hangen mooie illustraties voor "kinder" boekeen maar dan hier levensgroot. In een paar panelen is de godin van de mijn het onderwerp je ziet haar ook terug in de beelden hier in de zaal, van marmer en malachiet. Hier is weer een leuke vrouw die de zaal beheert en ons uitleg geeft in het engels, het is niet super goed maar altijd meer dan niks. Ze wil ook weten waar onze boys zijn, die zijn thuis aan het werk. Dan komen we op het onderwerp eten en houden wij van Pizza, ja ik zeker wel, mooi dan weet ze een zaak waar je goedkoop kunt eten, hoe het smaakt weet ze niet want ze is er nog nooit geweest. Ze loopt met ons naar buiten om de weg te wijzen , heel lief, maar zodra ze uit beeld is gaan wij een andere kant op.

We komen weer langs de stichters van de stad en lopen nu langs de vijver. We zien wat kindertjes spelen voor een gebouw op toestellen wat industriële ontwerpen blijken te zijn, we zijn bij het museum voor architectuur en industrie. Binnen hoort de meneer dat wij uit Nederland komen. Beneden is een tentoonstelling over architectuur en boven hangen etsen van kunstenaars over de hele wereld. Sommigen mooi maar anderen ook spooky. Wij zijn bijna de enige bezoekers en krijgen de volle aandacht van de medewerkers, die in dit geval weinig tot geen Engels spreken en in het Duits kunnen zeggen, sprechen sie deutsch? maar daarna ook afhaken. De medewerker aan de balie, zegt nu tegen ons Nederland is een klein land he maar het heeft grote dingen gedaan en dan noemt hij onze "oude" koloniën op Suriname en Indonesië.

We zijn vlakbij de kerk van gister en kijken nu even hoe hij heet, het is de kerk Bolshoi Ziatoust Church voor de heilige Maximiliaan oorspronkelijk 1876 in 2006 herbouwd. Weten we dat ook weer even. We lopen nog een stukje winkelstraat en verbazen ons over de soms luxe winkels.

We besluiten als afsluiter een hapje te gaan eten bij Pauls, ik neem weer hetzelfde als gister en dit smaakt weer great. We lopen via weer een andere straat terug naar het hotel, halen even een yoghurtje en een banaan zodat we morgenochtend even iets als ontbijt hebben in de trein. Dan naar de overkant het hotel in en de vriendelijke mevrouw achter de balie belt een taxi , helaas komt die maar niet en komt die maar niet. Ze gooit het vertaal programma in google en zegt in het duits (op papier) dat we nog even geduld moeten hebben en weer 5 min later we moeten maar met de metro, ons niet gezien veel te veel bagage. Ze overlegd even met een andere mevr. samen lopen ze naar een kamer en hier ronselt ze voor ons een meneer die hier verblijft.

Hij is hier als bouwvakker aan het werk en die brengt ons naar het station. Wij in zijn auto en op weg, eerst gaat het fluitend maar op een gegeven moment komt de file, uiteindelijk zijn we om 20.05 op het station, mooi op tijd, maar waren we een uur later vertrokken zoals we zelf eerst wilden dan waren we te laat gekomen. We vragen weer hier en daar en gaan in de wachtruimte zitten en dan wordt Els gewenkt door de mevr. van de infobalie en die laat haar even zien waar we heen moeten. Onze trein 342 staat ondertussen op het bord, bagage op de rug en daar gaan we. Het inchecken gaat vlot en we zitten direct in de eerste coupe nrs 1 tm 4 . We rijden stipt op tijd het station uit, we zitten in een boemeltje, wel weer in de laatste wagon, maar het gaat nu veel langzamer. En na een kwartiertje blijven we op een station staan en staan hier ook minstens een half uur stil.
Morgen is het vroeg op we stappen om 07.50 uit in Tobolsk.

• 20 September 2015 - 13:30

Hennie:

Gelukkig heeft google translate ook hier zijn intrede gedaan. We gaan komende dinsdag tekst vertalen naar het Frysk. Dit doen we op Stenden en Jan, Tjitske en misschien ook Brecht gaan ons versterken en natuurlijk vertalen

• 20 September 2015 - 14:26

Wilma:

Fijn dat jullie op tijd waren!! Bij ons is dat een groot probleem. Wij zijn weer terug van onze vakantie in italië en hebben de hele vakantie lang in ons hoofd gehad dat het feesie van Hennie en Sybren op zondag 19 september is.......... Je begrijpt wij zijn te laat. Komen daar op zondagmiddag om 14.00 uur achter vanwege een mail van Hennie. We balen :-( dat we dit gemist hebben, altijd heel gezellig met jullie familie en vrienden.
    Alle tijd nu om de reisverslagen door te nemen en wat een mooie stad Moskou! Dat koffie drinken met Poetin is niet gelukt kan ik nu wel begrijpen, heeft geen tijd voor 3 Hollandse kaaskoppen natuurlijk.
    En ja die ene foto in een soort houten hut, net de Lispeltuut op Vlieland.
    We blijven je volgen en genieten van je trein en reisverhalen!

Lieve groet, Wilma

• 21 September 2015 - 16:34

Ietsje Koopmans:

Prachtige verhalen. Stoer dat jullie dit doen!
    Geniet vd reis en de avonturen.