Suzdal 11-9-2015 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Suzdal 11-9-2015 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Suzdal 11-9-2015

Door: Grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

12 September 2015 | Rusland, Moskou

Vrijdag 11-9-2015

Vanmorgen vroeg wakker en zonder bril zie ik niet supergoed meer op het horloge is het nu 7 uur of 6 uur, weet je wat de ipad ligt naast het bed aan de stroom ik ga even op de wereldklokken kijken , Moskou tijd is ook Vladimir tijd. Hier geeft hij aan 07.45 en aangezien we om 08.30 willen ontbijten besluit ik er maar uit te gaan en te gaan douchen. Eenmaal weer terug in de kamer nu met bril op het horloge kijken en jawel het is 07.10 , ik ben dus een beetje te vroeg, Buiten op onze galerij blijk ik goed WIFI te hebben ik besteed mijn tijd dan ook aan het bijwerken van mijn blog.

Als we alle 3 paraat zijn lopen we naar het "hoofd" gebouw voor het ontbijt. Dit bestaat uit van alles en nog wat, maar is toch anders dan bij ons, wat natuurlijk ook geen wonder is. Er ligt komkommer, paprika, tomaat, fruit vers en uit blik, ananas, perziken, sinaasappel, peer en appel. Aardbeien yoghurt, muesli met warme melk, zure room, omelet in 2 bakken, worstjes en mosterd , en blini's (pannenkoekjes) met een zoete saus, plakjes kaas en worst (ham) en een mandje met bruin zuurdesembrood en wit brood wat lijkt op stokbrood. En een tafel met zoetigheden, houd ik daar wel van, maar niet bij mijn ontbijt. Ik eet 2 pannenkoekjes, een worstje met mosterd, een stukje sinaasappel en peer , wat komkommer en paprika en als afsluiter een schaaltje yoghurt. Het smaakt allemaal prima.

Ondertussen maken we een plan de campagne voor vandaag, we willen starten in het Kremlin van Suzdal, Kremlin is de aanduiding voor het versterkte stadsdeel, een vesting zeg maar. En dan zo langzaam aan terug lopen naar ons hotel. Suzdal is binnen de Gouden Ring rond Moskou de diamant. Omdat het stadje niet werd aangesloten op de spoorlijn bleef het in de vorige eeuw wat achter en dat is nu zijn geluk, het is nog heel authentiek. Het Kremlin is echter vanaf ons hotel nog wel een eindje we besluiten dan ook een taxi te bestellen , dat bespaart ons in ieder geval de heenreis qua lopen en tijd. Bij de receptie bestellen ze de taxi en die is er al snel.

Wat wel opvalt is dat ze toch ook in de hotels weinig Engels spreken, we wilden na het ontbijt even weten of we hier vanavond ook konden eten, want we zagen het eigenlijk niet zo zitten om in het donker weer terug te lopen, bij de receptie ving ik bot, ze begreep niet wat we wilden, maar in de ontbijt zaal is een ober die goed Duits blijkt te kunnen en van hem worden we gewaar, dat we kunnen eten tussen 6 en 8 en niet hoeven te reserveren.

Met de taxi zijn we snel bij het Kremlin het is ondertussen 10.15 en begint onze kultuur tocht van vandaag. De eerste kerk die er staat heeft prachtige blauwe uien op het dak met gouden sterren.
Via de kassa beginnen we aan een tocht door de gebouwen en zien weer veel iconen, waarvan nu opvalt dat ze soms heel donker zijn, als wij het goed hebben is dit de Suzdal stijl, maar misschien komt het ook wel omdat er teveel kaarsjes onder gebrand zijn?
Er is een kamer met veel foto's van 1 en dezelfde meneer, die heeft vast veel betekend voor het stadje. Munten, broodplanken, of speculaasplanken en wat al niet meer. De hele historie komt aan bod. Natuurlijk ontbreken ook niet de nodige fresco's en de sieraden, sommigen lijken op de pandora's van vandaag de dag, oorbellen echt joekels en heel veel oude muntjes, sommigen nog flinters, andere dikke gouden.

We doen weer even een koffie en een theetje en beginnen dan aan deel 2 van de route door het Kremlin en bezoeken nu de kerk van de heilige maagd van binnen, je weet niet wat je ziet, de mond valt je open van verbazing, van onder tot boven fresco's en iconen en dan hebben die iconen ook nog vaak weer een gouden of zilveren, koperen rand die heel mooi bewerkt is. Dit is om nog meer te benadrukken dat degene die ze bezat rijk was.
Op de lokatie zien we ook veel bruidjes , het is natuurlijk een schitterende plek om foto's te maken. Het weer is droog met zo nu en dan de zon, we hebben vandaag voor het eerst niet onze regenjas aan.

We lopen over de aarden wal die het Kremlin in vroegere tijden moest beschermen tegen de aanvallers, onderaan loopt ook nog de Kamenka rivier, binnen was je dus niet zomaar. Als we hier zijn uitgekeken beginnen we aan onze terug tocht. We komen nu bij het plein waar je toch ook veel toeristenstalletjes ziet, met de nodige zooi, maar ook wel met mooie, leuke dingen.

Diverse kerken en kloosters passeren we, soms werpen we even een blik naar binnen en allemaal hebben ze wel iets speciaals. Ook de gewone huizen van Suzdal zijn mooi, maar soms ook wel vervallen en oud hoor, ze zijn veelal van hout en hebben dan mooie versieringen rond de ramen en de boegdelen zijn uitgesneden. Ook de kleuren zijn soms heel sprekend, en bijna iedereen heeft wel een bloemperkje voor zijn huis, van een complete voortuin vol tot een enkele plant, vrolijk staat het in elk geval wel.

We zijn weer toe aan een theetje en nuttigen die bij het Best Western hotel in het stadje, het restaurant heeft een western uitstraling maar is ons toch een beetje te nep, geef ons maar de Coffee Bean. De koffie en thee is wel lekker, we krijgen er ook een schaaltje gekonfijte stukjes fruit bij die verdwijnen bijna geheel in de mond van Elly en Moi. mmmmm.

Het volgende object wat we willen bezoeken is het klooster van St. Jevfimijevski tot onze verbazing staan we er al voor, dat ging sneller dan gedacht. Het klooster is weer een heel complex van gebouwen , kerken en andere ruimtes. Het meeste wat hier staat is volgens ons al gerestaureerd, alleen achter de gevangenis (voor religieuze en politieke opstandelingen) zijn ze nog bezig. De dikke buitenmuur is rose / bruin en de gebouwen binnen deze muur zijn allemaal wit, met soms groene koepeltjes en soms ook gouden koepeltjes. Het gebied tussen de muur en de gebouwen wordt gebruikt, voor groente, fruitbomen en kruiden en bloemen.

We bezoeken hier de Treasury, de schatkamer, en werkelijk je kijkt je ogen uit, ik snap nu waarom Suzdal de diamant binnen de gouden ring is. Alles ligt achter dikke kluis deuren maar is heel mooi tentoongesteld, van iconen, tot gouden bijbels, kleden van goudbrokaat en munten, sieraden en drinkbekers geweldig. Zelfs in Moskou heb ik deze pracht en praal niet gezien, terwijl we al best veel hebben gezien.

In de kloosterkerk gaan net weer een paar monniken een optreden verzorgen, dat is weer heel mooi om te horen, dit gezang past perfect bij de lokatie.
Buiten horen we klokgelui en dan blijkt er een concert op het carillon gaande te zijn, we zien de beiaard aan de touwen trekken.
Na dit bezoek hebben we nog 1 ding op ons lijstje staan en dat is het nonnenklooster , Bemidddelingsklooster, waarheen de tsaren hun vrouwen en of zusters verbanden als ze wilden scheiden. Het is even de vraag hoe er te komen want de rivier ligt er tussen maar dan zien we beneden een klein voetgangers bruggetje hier gaan we heen.

We zien weinig mensen en vragen ons af of het klooster wel toegankelijk is, maar dit blijkt wel zo te zijn. Het ziet er binnen de muren heel verzorgd uit, je ziet dat hier nog echt wordt gewoond en geleefd. Er staat ook een bordje of we alstublieft de nonnen niet op de foto willen zetten. We lopen als eerste even naar de kerk, het is ondertussen 17.00 uur en wat treft er is weer een dienst, c.q. vesper aan de gang. Een priester die voor zingt en de nonnen die antwoorden , hij komt weer langs met zijn wierookvat en ook wij krijgen een walm mee. Er komt nog weer een monnik binnen en zowel hij als de "priester" hebben lang haar in een staartje opgebonden ze doen mij een beetje denken aan Raspoetin. Buiten doen we nog een klein rondje maar veel is afgesloten voor het publiek.

Met behulp van de al eerder genoemde app vinden we een korte route terug naar ons hotel . We hebben honger gekregen en na een korte kamerstop haasten we ons naar het restaurant waar we ons het eten goed laten smaken. Els en ik gaan voor varkensmedaillons met gebakken aardappeltjes en Elly voor kalfsvlees met een champignons saus met aardappelpuree.
Rond 20.30 zijn we weer op de kamer en ruimen foto's op, op het toestel en wijden ons aan een verslag vd dag.

• 12 September 2015 - 08:03

Hennie Annema:

Wat in prachtige ferhalen. We reizigje hast mei jimme mei sa fielt it. Foutsje fansels wat tiid oangiet mar hawar de tiid is wer goed besteed.
    Hjir alles oke, ik