metrotour - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu metrotour - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

metrotour

Door: tbp

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

11 September 2015 | Rusland, Moskou

9-9-2015
Vandaag slow gestart omdat we gisteravond voor mijn doen wel laat waren, vd andere ladies weet ik dat natuurlijk niet, maar zelf zit ik niet vaak oud en nieuw uit.
Els verzorgt zoals tot nu toe steeds ons ontbijt , dat is toch wel heerlijk.
Eenmaal uit het hotel lopen we tegen de Citibank aan en hier ga ik direct mijn pas weer proberen en het lukt, he he dat probleem uit de wereld.

We zijn van plan vandaag een ritje onder de grond te maken, de metro's in Moskou zijn beroemd vanwege hun stations en die willen we gaan bezoeken met wat uitstapjes boven de grond. We nemen eerst weer een koffie bij Coffee Beans en stippelen op de metrokaart de route uit. We lopen langs hotel National en gaan daar naar beneden naar het station Okhotny ryad het lukt ons kaartjes te kopen, 20 ritten voor 580 roebel, de conversatie gaat via de rekeningmachine , wij tikken het bedrag in van het aantal ritjes wat we willen en we krijgen een OV chip kaart aan gereikt met daarop 20 ritjes en elke keer als we door het poortje gaan telt hij er 1tje af, we kunnen met z'n 3-en dit ene kaartje gebruiken, heel handig moet ik zeggen.

Dan is het even opletten we moeten naar lijn 1 richting Mayakovskaya, na 1 x vragen zitten we op de juiste route hier uitgestapt en het station met al zijn pracht op de foto's gezet, het station diende tijdens de 2e WO ook als bunker en is onlangs aan het Unesco werelderfgoed toegevoegd in het plafond zitten allemaal mozaieken met de luchtvaart in de hoofdrol, nog even naar boven om te kijken is het hier ook zo mooi, helaas nu moeten we opnieuw inchecken, daar gaat weer een rit vd kaart. Eenmaal weer onder stappen we weer in dezelfde lijn in, we moeten nog 1 station verder naar Belorusskaya, hier zien we het leven van de witrussen terug, o.a een Friese koe in het Moskouse landschap, marmer, marmer en nog eens marmer, hier stappen we over op de cirkel lijn 5 . De metro verschijnt echt met een grote regelmaat er zit denk ik maar 3 of 4 minuten tussen dan rijdt de volgende alweer het station binnen. Op zo'n moment is het even druk maar in zijn algemeenheid viel de drukte mij super mee, ook in de metro zelf was het niet dringen.

Het volgende uitstap station op lijn 5 is Novoslobodskaya hier zie je prachtige glas in lood ramen in de pilaren ongelofelijk en daarna gaat het naar Komsomolskaya, dit is echt een paleis onder de grond, hier is wat Stalin voor ogen had, paleizen voor arbeiders te bouwen. Dan volgt een wat langere rit over lijn 5 naar Oktyabr'skaya hier gaan we weer bovengronds omdat we even naar het Gorki Park willen. Welke kant moeten we op, we zien wel wat bomen maar toch, links, rechts, Els haalt de app van zwager Jan weer van stal en op die manier lopen we de goede kant op, toch handig zo'n zwager al is het alleen maar voor deze app.

Eigenlijk moet ik naar de wc en dit is dan ook weer een mooie gelegenheid om even een cafeetje in te duiken, we hebben weer een heel fris en gezellig ding gevonden, echt heel onrussische zou ik denken , maar dat is dus niet zo. De wc is klein maar wel een pronkje.
Je hebt hier bijna overal WIFI zo ook in dit cafe, weer een mooie gelegenheid om het thuis front van de laatste nieuwtjes of foto's op de hoogte te brengen.

Eenmaal weer buiten, begint het weer wat te miezeren, het weer is en blijft NL. de temperatuur is rond de 13 gr. In het Gorki park lopen we eerst even rechts naar de rivier en dwalen dan langs allemaal kunsthalletjes, onder de brug door het andere deel van het park in. Hier is een grote studentenbijeenkomst, een soortement, introductie dag, week aan de gang. Ik vind het park wat klein overkomen, maar de anderen zijn dit niet met mij eens en Elly onderstreept dat vanavond nog maar weer eens met de opmerking dat het park 100 ha groot is, daar kan het Vondelpark toch niet aan tippen!

Terug naar de metro , we stappen weer in op dezelfde lijn en gaan 1 halte verder naar Park Kultury, hier stappen we weer over op lijn 1 en gaan richting Sportivnaya, hier er weer uit omdat we het Nieuw Maagden Klooster willen bezoeken, dit is het grootste nog complete klooster in Moskou. Als we buiten staan begint het weer wat te regenen. Ze zijn ook druk met de bouw van een nieuwe weg en hierdoor is de route een beetje niet meer goed, Jan wordt weer van stal gehaald en met behulp daarvan komen we bij Klooster, Kerken en woonhuizen, hoewel dat zeg ik nu wel en in een klooster zal gewoond worden maar echt zien doe ik ze nu niet. We zijn er net voor vijfen en het museum gaat dicht maar de Rechurch is open, rechurch, rechurch, maar als we doorlopen zien we een rode kerk ooh de Red Church. Als we hier binnen gaan begint er net een "dienst" 2 dames die zingen en een priester die zingt, heel mooi. We blijven even stil achter in zitten. Zo nu en dan komt er weer iemand binnen of er gaat iemand naar buiten. Ik koop even een kaarsje die ik aansteek voor mijn leave freondinne Agatha.

Na een poosje gaan we weer naar buiten en dwalen nog wat over een stukje van het kerkhof waar veel beroemde russen begraven liggen o.a Soshtakovitch, het is maar even dat je het weet Sostha.

Terug naar de metro en bij de juiste halte erweer uit, we twijfelen nog even zijn we de juiste kant omgegaan of, maar het komt goed. We gaan direct door voor ons diner bij Chhez Maman. Ik neem baby chicken en moet helaas kluiven, nu lukt me dit ook goed met mes en vork maar toch niet helemaal mijn ding.
In het hotel nog snel wat schrijven anders zijn we zo kwijt waar we allemaal zijn geweest.

• 11 September 2015 - 09:20

J(an)s:

Wat een belevenissen, onder en boven de grond.
    Verrassend dat er zoveel cultuur/erfgoed is.
    Ook fijn dat de app kan helpen met de orientatie.