O.a Galle en Kataragama - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu O.a Galle en Kataragama - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

O.a Galle en Kataragama

Door: Trijntje

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

18 Januari 2016 | Sri Lanka, Kandy

Donderdag 14 januari

We vertrekken vandaag om 08.00 uur we hebben namelijk wel een lange rit voor de boeg naar Tissamaharama. Het eerste stuk hebben wij gister ook al gezien, alleen kunnen we nu alles in het licht bekijken. De weg naar het zuiden loopt langs de kust en het is een aaneengesloten rij van huizen en winkeltjes en hotels.

Bij Galle aangekomen rond een uur of 09.00 doen we hier eerst samen met de gids Presanne of iets wat daar op lijkt een rondje door de oude stad. Over de muren van de oude vesting die ooit door de Nederlanders is gemaakt. We passeren de moskee met zijn sneeuwwitte muren, we kunnen er helaas niet in.

Het water onder aan de muren is heel helder en ziet er mooi uit.
We bekijken het oudste gebouw van Galle , ook door de Nederlanders opgericht waar nu een archeologisch museum in zit , en waar boven de poort nog het wapen van de VOC in zit. Dan stuiten we op de kerk van de Nederlands hervormde gemeente, die is open en binnenin zien we grafstenen met Nederlandse teksten.

Ik dwaal nog wat door het stadje en maak hier en daar nog wat foto's onder andere van de klokkentoren die dichtbij de poort staat van de oude stad. Rond een uur of 11.00 rijden we weer verder. We komen nu op het stuk waar van die paalvissers staan tenminste als ze er zijn. We zien in eerste instantie wel wat palen maar dan nog zonder vissers. Dan een groepje met vissers maar we rijden door want de gids weet een beter plekje, helaas zijn we het ter plekke (in in ieder geval een deel vd groep) het hier niet mee eens en rijden we nog weer even een eindje terug.

Het eind resultaat is hoop ik een mooie foto en filmfragment.

Ondertussen is het wel meer dan lunch tijd, tegen de tijd dat we in Matara zijn gaan we langs bij de Pizza hut, dit waardeerde niet iedereen, en vlug ging het ook nog niet eens. We vervolgen de weg en beginnen al achter te lopen op schema.
We gaan nu langs bij een 50 meter hoge zittende Boeddha in Wewurukannala het is imposant om te zien.

Wel moeten we weer de schoenen uit nu ook weer op het terrein wat er lang niet mooi bij ligt. Ik probeer dan ook via de kant en het gras de tempel te bereiken. Deze is van binnen mooi beschilderd en er staan naast de Boeddha beelden ook vele beelden van bv de wachters of andere figuren. Het ruikt er ook heerlijk, ik kan de geur niet thuis brengen maar lekker is het wel.

Op zo'n terrein staan altijd meerder gebouwen, hallen, soms groot of klein en hier is dan weer de tempel in. Zo is hier ook een gebouw waar langs de wanden alle mogelijke zonden die de mensen kunnen plegen zijn uitgebeeld en daaronder een plaatje van wat je dan te wachten staat en dit is niet mis. Ook staan er beelden van de straffen die de goden je kunnen opleggen. Er is onder andere een beeld van een mens die door 2 anderen met een trekzaag door midden wordt gezaagd.
Wie hier nog denkt dat hindoe's en boeddhisten vredelievend zijn of niet wreed zijn vergeet het dan maar.

Op een gegeven moment rijden we op een 4baans weg, wat blijkt China is bezig hier een nieuwe haven aan te leggen en dit is een stukje promotie voor de bewoners. Ja ie onmiddellijk dat alles tegen de vlakte gaat en er nieuwe lelijke gebouwen voor terug komen. Niet in de stijl van Sri Lanka.

Het landschap is ook aan het veranderen we komen in de dry zone, en de beplanting is vaak niet zo hoog meer. Tegen de tijd dat het donker wordt rond een uur of zes, half zeven komen we aan bij ons hotel, Tamarinde Tree.

De gids wil ons vanavond ook nog de bijzondere tempel van Kataragama laten zien.
We besluiten snel even om te kleden of even een douche want het was vandaag weer broeierig en na zo'n lange rit in de bus is opfrissen wel even lekker. Rond 19.00 zijn we er allemaal weer en gaan we weer van start. In het donker en het is nog best druk op de weg. Na een half uur zijn we bij het tempel complex.

Het is een heel belangrijke tempel voor de Sri Lankanen. Op het terrein staat ook een moskee dit is toch wel tamelijk uniek lijkt mij, dat binnen een Boeddistisch complex ook een moskee aanwezig is. Het is geen grote moskee en we zien door de ramen binnen een aantal mannen zitten die met elkaar in gesprek zijn.

We lopen door naar de ingang van de hoofdtempel, hebben de schoenen al weer ingeleverd, maar gelukkig is het hier wat netter en het zand is niet meer brandend heet onder de voeten. Het is er nog steeds behoorlijk druk op het terrein. Je ziet vantevoren ook weer allemaal stalletjes, waar ze fruit en bloemen verkopen, die nemen de mensen mee als offer voor de goden. Voor de grote tempel staat een lange rij mensen.

Direct in het beging is er een vierkant plaatsje waar mensen een kokosnoot met kracht neergooien en waar die dan uit elkaar knapt, wat hiervan nu precies de bedoeling is, is mee niet duidelijk. Ik loop eerst naar een klein tempeltje, waar een groepje mensen aan het bidden is. Daarna loop ik achterlangs, langs een hele wand met allemaal lichtjes en allemaal individuele priesters of ..... Die in gesprek zijn met mensen en waar ook weer mensen staat te wachten.

We zien in de tempels veel afbeeldingen van pauwen en wat blijkt, het vervoermiddel van de god Kataragama is een Pauw vandaar dat je die hier veel ziet. Tevens vertelt de gids dat het vervoermiddel van de godin Shiva een koe is vandaar dat deze in India heilig is. In Sri Lanka is dat niet zo, daar is geen enkel dier heilig.

Het is al met al een belevenis om dit mee te maken. Op een gegeven moment sta ik bij een tempeltje, waar mensen naar binnen staan te kijken en dan komt net op dat moment een "priester" naar buiten met een schaal met vuur in zijn hand. De mensen houden eerst allemaal hun handen bij de vlammen en dan loopt er een 2e "priester" achter en die drukt hun met de duim allemaal een afdruk op het hoofd. Daar weer achter loopt een 3e en die deels een soortement nootjes uit. Ik krijg later van een meisje een paar aangeboden, smaakte een beetje naar muffe borrelnootjes.

Tegen half tien zijn we weer terug bij ons hotel en laten we ons het buffet goed smaken.