Dambulla / Polonnaruwa - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Dambulla / Polonnaruwa - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Dambulla / Polonnaruwa

Door: TBP

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

24 Januari 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

Volgens het programma een vrije dag, maar vrije dagen kennen we op deze reis niet. In eerste instantie ben ik van plan om s'morgens niet mee te gaan maar van Lou hoor ik dat de grotten wel bijzonder zijn en je die eindelijk niet over kunt slaan. Ik lees het boek er nog even op na en inderdaad ze worden wel aangeprezen. Ik besluit geen wekker te zetten en we zien wel.

Rond 08.00 ben ik wakker en de groep vertrekt ook om 8 uur, maar ik had al bedacht dat ik dan met een tuc tuc zou gaan of met het openbaar vervoer, de bus dus.
Kom ik in de ontbijtzaal is er niemand meer en ook de tafels zijn al helemaal kaal. Iedereen blijkt vroeg te zijn vertrokken, maar ik krijg nog een plaatsje met een placemat en een ontbijtje, goed geregeld.

Ik loop naar de weg en er staan al 4 vrouwen, op mijn vraag bus stop, knikken ze. Er rijden een paar bussen voorbij en dan komt er eentje aan die stopt en we gaan met z'n allen, de 4 vrouwen en ik naar binnen. De bus zit propvol dus dat is staan, maar het is gelukkig niet ver. Ik rijd mee tot het busstation en zie de grotten of liever gezegd de rotsen al liggen. Het valt me eerlijk gezegd wat tegen qua loopafstand nog maar ik kom er.

Het is nog even niet helemaal duidelijk wel of geen kaartje maar gister hoorde ik volgens mij dat kaartjes niet meer nodig zijn. Ik begin aan de tocht naar boven. Onder is er een tempel waarboven een groot Boeddha beeld staat, gezonken door China.
Ook zijn er weer de nodige apen.

Na gister is het weer even oppakken van de traptreden maar dat zit er snel weer in en al gauw ben ik bij he complex. De schoenen moeten weer uit, hier heb ik een vreselijke hekel aan, maar het hoort erbij , uit respect moeten de schoenen uit en de hoed af.
En dan is het niet zo dat je direct een gebouw in stapt maar nee, je loopt eerst nog een stuk over het terrein, met zand en steentjes en soms ook tegels, die heet kunnen zijn. Ik snap nu dat er hier mensen over gloeiende kolen kunnen lopen want als je hier maar lang genoeg zonder schoenen loopt dan krijg je wel vuurvaste voetzolen.

De eerste grot die ik tegen kom is vrij klein met een mooie blauw god, welke dat weet ik niet maar het is wel mooi om te zien. Dan weer naar buiten en zie ik de rest van de groep staan. Ze moeten ook nog een paar grotten bekijken en ik kan wel mee terug rijden want de rest van hun programma hebben ze al gedaan. Ik bekijk de andere grotten en die zijn groter sommige zelfs heel groot. In 2 staat ook een kleine stupa in de ruimte met weer de nodige boeddha's er om heen. Ook de plafonds zijn schitterend gedecoreerd.

Ik ben blij dat ik hier heen ben gegaan, had het niet willen missen. Beneden zien we nog een monnik in zo'n mooie oranje pij en hij wil ook nog wel even op de foto.
Daarna met de bus terug richting hotel, eerst nog even een ATM stop. En jongens nu kan ik jullie blij maken, mijn Rabo pas werkte en de 2 andere groepsleden, Ferdinand
en Bastiaan, konden met hun ING pas niet pinnen. Ook bij de 2 volgende banken lukt het niet maar bij nummer 3 krijgen ze ook geld uit de GEA.

Dan nog even bij Mango Mango langs daar is de rest al om even wat inkopen te doen voor de lunch. Gister heeft het hier goed gesmaakt , ik neem een worstenbroodje en een rotti met kip mee. Rond 12.00 zijn we weer op het complex en voor vanmiddag vertrekken we om 14.00 uur naar Polonnaruwa. Nog even mooi voor mijn kamer in de stoel gehangen, wat dingen uitgezocht op het web, even bijgelezen voor de komende middag en een theetje gedronken.

Het blijkt naar de stad toch nog verder rijden dan gedacht we zijn pas om 15.15 op de site van de oude koningstad. Het was de hoofdstad van Sri Lanka in de 11e en 12e eeuw, daarna vertrokken de mensen, of ze werden verdreven en lieten de hoofdstad over aan de jungle.

We rijden met de bus van site naar site, bij de ene is wat meer te zien dan bij de andere en ook gaan we naar het museum. Hier hebben we wat meer tijd dan gister en er zijn prachtige beelden te bewonderen. Het gebied is niet heel uitgestrekt maar het kost toch altijd meer tijd dan je denkt.

Het is ook voor het eerst dat we op een site heel erg worden lastig gevallen door verkopers, ze houden maar aan en lopen stukken met je mee om te leuren met hun spullen waar niemand van ons belang bij heeft.

We sluiten de middag af met het bezoek aan de Gal Vihara, een groot granietblok waaruit een aantal prachtige boeddhabeelden zijn gehouwen. Vooral de liggende Boeddha is heel indrukwekkend. En dan spoeden we ons in de schemering nog naar het Lankatilakabeeldenhuis. Een ruïne met ook op de achterwand een giga beeld.

Rond 18.35 vatten we de terugtocht aan, onderweg zien we 2 x een olifant op duiken uit de jungle en de weg oversteken, heel apart om te zien.

  • 24 Januari 2016 - 10:03

    Hennie:

    De ervaringen folgje elkoar wol yn rap tempo op. Al dy treppen, ik mis se net:)

  • 24 Januari 2016 - 12:00

    Baukje Pasma-Tigchelaar :

    Wat sist in geweldige konditie ha Tryntsje nei duzze reis ;)

  • 24 Januari 2016 - 12:28

    Lytse Tryn:

    Leuk galgje-woord, Lankatihuppeldepupmuseum :-D

    Pittig al die trappen, maar je wordt wel met mooie uitzichten beloond. De foto's die je appte waren ook prachtig, mooie beloning voor de lange tocht omhoog :-)

    Veel plezier nog! tot Tryn & Bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trijntje
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 208329

Voorgaande reizen:

22 Mei 2018 - 22 Mei 2018

Hemeltrein

04 Januari 2016 - 01 Februari 2016

Sri Lanka

06 September 2015 - 17 Oktober 2015

Trans Siberie Express

29 Augustus 2012 - 02 September 2012

Mont Ventoux

15 September 2010 - 18 December 2010

Het Inca Pad

30 September 2009 - 17 Oktober 2009

The Lycian Way

03 Oktober 2008 - 18 Oktober 2008

Marokko 2008

07 Juni 2008 - 21 Juni 2008

Toscane

10 Juli 2007 - 24 Juli 2007

Wales 2007

19 November 2005 - 26 November 2005

Gambia 2005

10 September 2005 - 13 November 2005

Zijderoute 2005

10 Maart 2003 - 31 Maart 2003

Het land van Fidel en Che

18 Maart 2000 - 05 Mei 2000

het land vd Never Never

Landen bezocht: