Sigiriyarots - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Sigiriyarots - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Sigiriyarots

Door: TBP

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

22 Januari 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

Woensdag 20 januari
Na het ontbijt laten we ook Kandy alweer achter ons. Het is nog een probleem om de stad uit te komen, de wegen zijn smal en iedereen wil er door, auto's ,bussen, tacticus, fietsen en motors. We doen er behoorlijk lang over maar het is ook weer een belevenis om te zien.

De eerste stop is bij de tempel van Alu Vihare,hier hebben we een aantal rotstempels bezichtigd. De monniken hebben gebruik gemaakt van de omstandigheden en de grotten in de rotsen gebruikt voor hun tempels. Langs de buitenrand, hebben ze een druppel lijn gehakt, zodat het water niet verder via de rots de grot in loopt maar vanaf daar naar beneden valt.

in de eerste grot zijn ook weer veel slechte dingen verbeeld, ze kunnen er wat van die monniken. In 1 van de grotten ligt een prachtige Boeddha en natuurlijk ook weer in heel veel andere poses, met de nodige lotusbloemen of andere bloemen op het altaartje.
We lopen naar het hoogste punt hier staat nog een stupa en heb je een mooi uitzicht over de omgeving.

De volgende stop is bij een kruidentuin, de meneer die ons rondleidt kent ook een aantal woorden Nederlands, hij heeft vrienden in Diemen. Elk kruid kent ook zijn medicinale werking en als je zo het verhaal hoor zou je bijna denken dat er geen ziekte meer hoeft te zijn op deze wereld, voor alles is een zalfje of poedertje. We kunnen nog een kleine nek massage krijgen als we willen. Daarna kunnen we aankopen doen in de winkel.

Ondertussen is het ook al 13.30 en lunchtijd als we het stadje Dambulla binnen rijden waar we 2 nachten blijven. We gaan lunchen bij Mango Mango een bakkerij annex lunchroom. Ze hebben simpele broodjes met van alles er tussen en er staat ook gebak. Ik bestel 2 worstenbroodjes en ze smaken prima. Later blijkt er een groepje naar boven te zijn gegaan en daar een heerlijke curry te hebben gegeten, misschien iet voor vanavond.

We checken in bij ons hotel die een klein eindje buiten de stad ligt, het is een behoorlijk groot complex. Tegen 15.00 vertrekken we richting Sigiriyarots of de leeuwenrots. Een oude konings stad. Er zijn nu alleen nog de ruïnes aanwezig bovenop een hoge rots die je via veel traptredes kunt bereiken.

Daar aangekomen vliegen we eerst nog even door het museum, wat door de haast die we hebben niet echt van toegevoegde waarde is vind ik. En dan begint het de klim, trapje op, trappen op hijg puf puf, zweetdruppel 1 en ontelbare die daarna komen.
We zijn met opzet al niet op het heetst van de dag maar het is even goed voor ons Nederlanders heet natuurlijk.

Een beetje halverwege komen we bij een metalen draaitrap stijl omhoog tegen de rots aan geklemd. Eenmaal die overwonnen stap ik binnen in een grot met de wolkenmeisjes. Beroemde fresco's van half naakte vrouwen in een wolk, helaas mogen ze niet op de foto, maar het is een mooi tafereel , het zou om hofdames van de koning gaan. Via de trap ernaast gaan we weer naar beneden, dat vind ik nauw niet leuk.

Dan een stukje vlak , he he even op adem komen, maar daar gaan we weer, trapjes op en op. Dan komen we op een plateau waar de toegang is tot de trap met 2 hele grote leeuwenklauwen als bewakers er naast. Even rusten wat drinken en nu maar weer verder, eindelijk ben ik boven en kan ik bewonderen wat er nog over is van het paleis en de tuinen en het zwembad etc.

Ook de apen hebben hierboven weer hun plekjes, je moet steeds opletten want als je je tas open doet zijn zij er ook en voordat je het weet gaan ze er met iets vandoor.
Na het nodige bewondert te hebben, o.a. Ook het uitzicht, vangen we aan met de terugtocht. We hebben nu een prachtige zon, die de rots in brand zet.

Moe maar voldaan zitten we met zijn allen in de bus. Ik wilde eerst nog naar het stadje om daar te eten, maar vind het nu wel prima, even douchen om al het zweet kwijt te raken en dan aan tafel. Morgen is er weer een dag.