De kerk van onze lieve vrouwe - Reisverslag uit Chilaw, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu De kerk van onze lieve vrouwe - Reisverslag uit Chilaw, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

De kerk van onze lieve vrouwe

Door: Grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

07 Januari 2016 | Sri Lanka, Chilaw

Donderdag 7 januari

Als ik aan het ontbijt zit zijn de vissers alweer druk bezig hun boot op te tuigen, de netten zeg maar te ordenen en in de boot te leggen. Helaas zie ik niet meer dat ze de boot te water laten, want dan ben ik al onderweg met de tuk tuk naar Chilaw.

Er is in het stadje ook een belangrijke kerk met een icoon van onze lieve vrouwe van de berg Carmel. Gister hem niet bezocht en vandaag met een tuk tuk naar de stad zodat die mij daar kan afzetten, maar nog belangrijker zodat ik onderweg wat foto's kan maken van de talloze kappelletjes die ik onderweg heb gezien vanuit de bus. En ook diverse kerststallen.

Het vervoer is er om 09.30 en we vertrekken. Onderweg diverse korte stops om de kapel en de kerststal vast te leggen. De kerk blijkt direct in het begin te zijn, ik zat gister thee te drinken op misschien 300 mt afstand.
Als ik naar de kerk loop zie ik een grote boog voor de kerk staan en er lopen nog wat mensen heen in mooie kleding, ik denk dat er een bruiloft is en dit is ook inderdaad zo.

Ik maak achter in de kerk een stukje mee van de dienst die al een beetje naar zijn eind loopt want na een rondje om de kerk zijn ze buiten op het voorplein en hier duurt het nog heel lang voor ze weg zijn. Hier worden foto's gemaakt met het bruidspaar en vinden de felicitaties plaats.

Nu de kerk leeg is maak ik er gebruik van om daar de nodige beelden en ramen op de foto te zetten, en hopelijk het juiste icoon. Maar er staan zoveel dingen dat ik niet zeker weet of ik het icoon van onze lieve vrouwe van mt Carmel er wel op heb staan.
Maar er staan genoeg dingen op de foto en film.

Dan nog wat door het stadje gedwaald, een theetje gedronken en een hapje gegeten en toen met de bus weer terug richting hotel. Me laten droppen halverwege bij een kerkje. Helaas is het kerkje dicht, wel is er ook weer een kerststal, ook die komt weer op de foto. Het strand nog vastgelegd met zijn mooie golven, het loopt hier een beetje minder stijl af dan het strand tegenover het hotel.

Als ik weer naar de weg loop om op de volgende bus te wachten, stopt er een tuk tuk. Hij zegt ik heb je gister ook gezien bij het politiebureau toen wilde je niet meerijden. Kan ik je nu terugrijden naar het hotel 200 rupiah , vooruit maar, eigenlijk heb ik ook geen zin om hier in de hitte de bus af te wachten.

Rest van de middag gelezen en van de schaduw genoten.
Op het eind van de dag de vissers weer even op de gevoelige plaats vastgelegd , ze zien me al aankomen :).

• 10 Januari 2016 - 17:05

Wilma Kamstra:

Lieve Trijntje,

Alles even 'bij gelezen' en ik merk: Je zit al weer helemaal in je reis element.
    De foto's zijn straks vast prachtig. Al die mooie kleuren van fruit en bloemen.
    En ja de vissers....... toch eens een visje proberen Trijntje. In tegenstelling tot Rusland zijn hier waarschijnlijk geen yoghurtjes maar het fruit is natuurlijk heerlijk.
    Geniet van deze reis, pas goed op jezelf en een dikke krûper fan Minne en Wilma.