De reis er heen - Reisverslag uit Chilaw, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu De reis er heen - Reisverslag uit Chilaw, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

De reis er heen

Door: Grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

06 Januari 2016 | Sri Lanka, Chilaw


Na best wel een lange reis, die door mijzelf nog is verlengd (met een half dagje) omdat ik als echte Nederlander goedkoper kon vliegen vanuit Brussel maar er dan diezelfde dag eigenlijk niet op tijd zou kunnen zijn, zit ik nu alweer van mijn 2e zonsondergang in de Indische Oceaan te genieten.

Zaterdag middag de trein van 15.44 uit Leeuwarden genomen met als einddoel de Nationale Luchthaven Brussel, ook wel Zaventem genoemd. Tot Rotterdam kan ik heerlijk blijven zitten en vermaak ik mij met het lezen van de reisgids over Sri Lanka.
In Rotterdam overstappen op de trein naar Brussel Midi Zuid of andersom Zuid Midi?

Maar dan komt het , het is bijna een Belgen mop, wil ik uitstappen bij de luchthaven krijg ik de deuren niet open. Ik kan op de knop drukken wat ik wil, hoor wel een sis geluid maar open ho maar. Boven de deur staat nog een plaatje met tekst dat in geval van nood je het raam in kunt slaan maar dat gaat me wat te ver.

Snel naar de volgende deur maar precies het zelfde , daar iemand in de wagon gevraagd en wat blijkt op de deur zelf zit een handvat en daarmee kan ik de deur openen. Maar ondertussen rijdt de trein alweer, heeeeelpppppp.
Maar echt waar boven de knop waar ik op drukte stond ook een plaatje van openslaande deuren.

Gelukkig gaat mijn vliegtuig vanavond niet en heb ik wel wat tijd. In Brussel noord er nu uit gegaan, er stapten hier meer uit en die kregen de deur wel open.
Een kwartiertje later de trein terug gepakt en jawel de hele reis geen conducteur gezien en nu ik in het stukje zit waarvoor ik eigenlijk geen kaartje heb, direct een conducteur. Ik leg hem uit wat er is gebeurt en geen punt het is wel goed zo.

Nu krijg ik de deur wel open en deze keur ook echt met de knop :). Op Zoek gegaan naar de shuttlebus van het Ibis hotel en die al snel gevonden. Een uurtje later dan mijn bedoeling ben ik in het Ibis budget hotel van het vliegveld Zaventem.

Zondag 3 januari.
Met de bus terug naar de luchthaven rond een uur of negen en daar naar de incheck van Turkish Airlines. Ik had vanmorgen nog even gekeken of ik het 2e traject Istanbul-Colombo alvast kon boeken en het eticket printen maar dit lukte mij niet.
Bij de balie wordt duidelijk waarom. Gister is er in verband met sneeuw op het vliegveld Istanbul een vlucht of misschien ook wel meerdere uitgevallen en nu is mijn vlucht overbooked. Ik denk eerst dat het om het traject naar Colombo gaat maar nee het gaat om de vlucht naar Istanbul. Hoe dat dan weer kan snap ik niet want daarvoor had ik al een zitplaats en eticket geprint, maar het staat luchtvaartmaatschappijen vrij om hier weer in te wijzigen.

De mevrouw achter de incheckbalie is erg aardig en doet alle moeite om uit te vinden hoe het nu komt. Ik krijg nu een ticket voor de vlucht van 14.15 en een waardebon voor een maaltijd van 16 euro. Gelukkig heb ik genoeg overstap tijd in Istanbul dus de vlucht naar Colombo komt niet in gevaar. En nu maar wachten, wachten en wachten.

In eerste instantie staat erop het bord dat er om 13.30 duidelijk wordt naar welke gate ik moet maar dan is de vlucht opeens verplaats naar 15.25 en een 2e vlucht om 15.40.
De ene vlucht correspondeert met wat de mevrouw aan de incheck balie mij vertelde en ook met het vluchtnummer maar de andere vlucht is de verplaatste van de vlucht van 14.15 ik weet het niet meer. Het kost wat navragen en bellen van de grondstewardess maar dan krijg ik een nieuwe boardingpass en nu voor de vlucht van 15.25 met een ander vluchtnummer maar dat kan mij niks schelen als ik er maar kom.

Rond 16.15 gaan we de lucht in en hebben een goede vlucht naar Istanbul. Hier moet ik wachten tot 01.05 dan vertrekt de vlucht naar Colombo met een tussenlanding op de Malediven. De vlucht gaat rond de 9 uur duren. Ik zit nu helemaal goed, discreet achter een tussenconsole waardoor je meer ruimte voor je benen hebt. Bovendien is de stoel naast me vrij aan ruimte geen gebrek dus.

Ondertussen zijn we dan ook al maandag 4 januari beland.

Ook deze reis verloopt voorspoedig weinig hobbels op de weg, daaraan heb ik toch altijd wat een hekel. Eten krijgen we genoeg en ook krijg ik 2 flesjes water om de nacht mee door te komen. Heb best wel wat geslapen. Op de Malediven stappen er een aantal mensen uit en er komt niemand in. Voor het vertrek verhuis ik even naar een raamplaatsje die zijn er nu volop vrij en maak ik met mijn telefoon een paar mooie foto's van de eilanden groep de Malediven.

De vlucht neemt dan nog ongeveer 1 uur in beslag. We zouden om 15.45 landen maar we zijn er al om 14.45 een uur voor dus op schema. In Sri Lanka is het 4,5 uur later dan in Nederland.

Eenmaal in de aankomst hal is het even zoeken , waar krijg ik mijn visum? Ik heb hem al elektronisch aangevraagd maar hoe werkt het nu verder. Er is een loket met visum aanvraag, ik daar maar in de rij, als ik aan beurt ben geeft de meneer aan nee je kunt direct naar Immigration oke. Daar in de rij, die kort lijkt maar waar iemand heel lang werk heeft , zolang dat ik verhuis als ik zie dat er een paar valies bijkomen. Hier ben ik supersnel aan beurt en klap, klap, klap, klaar ik mag het land binnen.

Mijn tas rolt ook al over de band. Om 15.45 loop ik de hal binnen waar allemaal mensen staan met bordjes met namen. Als het goed is staat er ook iemand op mij te wachten, maar ik kan hem niet vinden. Ik besluit mijn eigen achternaam en het hotel waar ik heen ga op te schrijven en loop zo weer bij de rij langs maar geen succes. Ik ben ook vroeg natuurlijk. En jawel daar komt iemand aanlopen, en dat blijkt mijn taxidriver te zijn. Hij verontschuldigd zich wel tig keer omdat hij te laat is, maar het verkeer zat wat tegen omdat de Pakistaanse president vandaag naar Sri Lanka komt.

Dit verklaart tevens de vele militairen op het vliegveld, een andere Nederlander met wie ik in de bus (van het vliegtuig naar de aankomsthal) stond de praten vond dat er zoveel stonden, ik vond het nog niet abnormaal veel maar nu blijkt waarom.
Ook langs de wegen rond de luchthaven en op kruispunten in de stad staan de militairen.

Gelukkig hoeven we Colombo niet door, voor mijn hotel zitten we aan de juiste kant van de stad. We rijden de stad uit over een weg die maar vol blijft met tuk tuk, motorrijders en brommers en andere auto's. Het is een tweebaans weg maar niemand houdt zich echt aan zijn eigen helft. Aan de andere kant is het niet super druk dus ik heb niet het gevoel dat het verkeerd gaat. Bovendien is de jongen die rijdt heel rustig aan het rijden, hij scheurt niet over de weg.

Heel lang blijft er bebouwing aan beide kanten van de weg, winkeltjes en werkplaatsen met zo nu en dan huizen. De ene stad gaat op die manier over in de andere. Het is warm, het is levendig, het is kleurrijk en het doet me misschien mede door de palmen een beetje denken aan Curacao.

Op een gegeven moment wordt de bebouwing wat minder en komen we door het plaatsje waar de chauffeur woont. Hij toetert met een zekere regelmaat want dan herkent hij weer iemand. We verlaten de "grote" weg en rijden een smaller landweggetje in maar nog altijd geasfalteerd.

In Sri Lanka rijden ze links, op de 2baans weg was dit duidelijk maar als ik hier zelf achter het stuur had gezeten was ik binnen de kortste tijd bij iemand opgereden wat je gaat toch automatisch naar rechts op een weg waar je zo nu en dan een tuk tuk of motor tegen komt en je eigenlijk de hele weg gebruikt. Maar gelukkig ik zit in een taxi en de mensen zijn hier niet afhankelijk van mijn stuurkunsten.

Dan de Indische oceaan, we zijn aan het strand. De weg loopt vlak langs het water, je ziet rieten hutjes staan en bootjes liggen en mensen lopen op het strand. Ook worden er in kleine tentjes van riet, fruit en kokosnoten verkocht. Ik zie heel veel gele liggen , de King coconut zegt de chauffeur.

We passeren een paar keer en brug , waar een kanaal of riviertje in de oceaan uitmondt. Dan herken ik in de verte mijn hotel, (van de foto's op het internet).
We zijn er. Het gebouw zit achter een muur, waar je aan de voorkant overheen kunt kijken maar waar wel een hekwerk weer op staat, of dat nu echt nodig is, of dat dat de gewoonte is geen idee.

Ik moet nog een papiertje invullen , aangegeven wanneer ik wil eten en wat ik wil eten en dan kan ik naar mijn kamer, die op de beneden verdieping ligt en er heel mooi uitziet. De airco staat gelukkig aan dus het is er lekker "koud".

Snel nog even naar het strand geweest en wat foto's te maken van de zo'n die in de oceaan zakt. Het strand is niet zoals bij ons op Vlieland , het loopt heel snel af en is behoorlijk oranje, rood van kleur en de zee, oceaan beukt er behoorlijk op los. Geen zwemfestijn dus, maar dat was ik zo wie zo al niet van plan. Ik houd niet zo van dat zand van het strand. Aan de ander kant is het altijd een heerlijk geluid om de zee zo te horen ruizen en het strand op te zien rollen, daar kun je eindeloos naar kijken.

Als eten heb ik gele rijst met kip curry, die best wel wat pittig is en een rauwkost salade van rode ui, met een groen pepertje en een tomaatje. Daar durf ik niet teveel van te nemen want je weet niet waarin het gewassen is. De rijst en de kip curry smaak voortreffelijk. Daarna krijg ik een bord met vers fruit ook heerlijk, vooral de ananas.

Nu heb ik het wel een beetje gehad en ga ik op bed

  • 06 Januari 2016 - 14:29

    Baukje Pasma-Tigchelaar :

    Hoi dy Tryntsje, fijn dast der bist en in frij goeie reis hân hast. Waer is der better as hjir, yzel, kâld en glêd

  • 06 Januari 2016 - 14:31

    Baukje Pasma-Tigchelaar :

    Mar lekker genietsje we hjerre wol wer fan dy, groetsjes út St. Anne

  • 11 Januari 2016 - 15:13

    Hennie:

    Nou wat in begjin fan in fêst fantastyske reis.
    Kom no pas oan dyn ferslagen ta, ha, ha, ha de belgenmop is grappich. gelokkich bist goed oankommen
    groet, Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trijntje
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 207958

Voorgaande reizen:

22 Mei 2018 - 22 Mei 2018

Hemeltrein

04 Januari 2016 - 01 Februari 2016

Sri Lanka

06 September 2015 - 17 Oktober 2015

Trans Siberie Express

29 Augustus 2012 - 02 September 2012

Mont Ventoux

15 September 2010 - 18 December 2010

Het Inca Pad

30 September 2009 - 17 Oktober 2009

The Lycian Way

03 Oktober 2008 - 18 Oktober 2008

Marokko 2008

07 Juni 2008 - 21 Juni 2008

Toscane

10 Juli 2007 - 24 Juli 2007

Wales 2007

19 November 2005 - 26 November 2005

Gambia 2005

10 September 2005 - 13 November 2005

Zijderoute 2005

10 Maart 2003 - 31 Maart 2003

Het land van Fidel en Che

18 Maart 2000 - 05 Mei 2000

het land vd Never Never

Landen bezocht: