De oostkust en de westkust - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu De oostkust en de westkust - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

De oostkust en de westkust

Door: Tbp

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

29 Januari 2016 | Sri Lanka, Negombo

Dinsdag 26 januari

De hele dag niks gedaan heerlijk aan zee gelegen, de zon scheen en de wind waaide, heerlijk. Wel een beetje verbrand op 1 bovenbeen.

Woensdag 27 januari

Om 06.00 wakker, wil de zon in zee op zien komen en volgens het internet komt hij vandaag op om 06.31. In eerste instantie is het wat bewolkt en denk ik dit wordt niks. Dan komt er een kudde koeien aan gewandeld langs de branding zo'n mooi gezicht, snuffelen en stilstaan maar toch maar weer verder. Zo nu en dan dwaalt er eentje af een beetje omhoog daar staan wat groene planten.

En ja daar komt ook de zon op, ik zie hem helemaal rond worden en de koeien ervoor langs scharrelen een prachtig plaatje.

Om 08.00 vertrekt de bus voor onze rit naar Negombo, alweer de laatste stop.
Net buiten Trincomalee stoppen we bij een Hot Spring, de schoenen moeten uit maar als ik dan mijn voet in de bron wil steken mag dat ook niet, je moet met een emmertje water putten en het dan over je heen gieten. Er zijn een 7 tal bronnen de ene een beetje warmer dan de andere. De wc bij het complex is een ramp, dit wordt een buiten toilet. Wel is er ook een heel klein moskeetje met daarnaast een halletje met shrine hij is wel gesloten helaas.

We rijden over het platteland van Sri Lanka, passeren veel meertjes, rijstvelden en andere akkers en zo nu en dan kuddes koeien langs de weg. De huisjes hier in het oosten zijn echt armoediger, veelal zinken dakplaten, maar soms ook alles van riet. Hoe meer naar het westen en zuiden we afzakken hoe meer huisjes je met dakpannen ziet.

In Anuradhupura drinken we bij Mango Mango even een theetje met een lekker gebakje erbij en kunnen we even naar de WC. Dan rond 12.00 uur zijn we bij een lunchadresje. We schuiven aan bij een Sri Lankaanse rijsttafel, zal ik maar zeggen, en kunnen opscheppen en aanvallen. Als toetje hebben we een banaantje, je hebt hier meestal van die halve banaantjes heel handig formaat, die eet je in 1 keer wel op.

Via Puttalam en Chilaw vervolgen we de weg naar Negombo, zo nu en dan zien we de westkust weer. Het wordt ook steeds drukker en de huizen langs de kant worden luxer. Op het laatste stukje van het traject zien we heel veel dakpannen en steen fabrieken.
Wat zal dat warm zijn, de schoorstenen steken dan het dak uit en op het erf ligt het vol met hout, help ik smelt zo al maar dan zal het daarbinnen nog erger zijn.

Rond 16.00 zijn we bij Rani Beach Resot, ja je leest het goed in Negombo. Met zwembad en toegang tot het strand. S'avonds samen met Marjan (reisleidster) bij een tentje waar ze ook pizza's verkopen lekker gegeten en gekletst.