Anuradhupura - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Anuradhupura - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Anuradhupura

Door: Trijntje

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

26 Januari 2016 | Sri Lanka, Trincomalee

Vrijdag 22 januari

We vertrekken weer uit Dambulla en gaan op weg naar Anuradhapura.
Er is vanmorgen een trouwerij in ons hotel , hier worden weer de nodige foto's gemaakt. In de bus vertelt onze gids dat in een traditioneel huwelijk je wordt uitgehuwelijkt maar je hebt nog wel enige keus, als je de aanstaande bruid of bruidegom niks vindt dan mag je nee zeggen en begint het proces opnieuw.
Alles gaat ook op basis van de astrologie, jouw geboortedatum moet overeenstemmen met die van je partner, en ook de dag van het huwelijk is op basis van de juiste astrologische datum en tijdstip. Tegenwoordig zijn er veel meer huwelijken op basis van liefde.

We stoppen in Mihintale, voor de boeddhisten een belangrijk bedevaartsoord, hier begon ooit het boeddhisme in Sri Lanka. Eerst bekijken we een complex voor monniken wat nu een ruïne is en daarna gaan we naar de Maha saya stoepa, onder aan de berg waar deze halverwege, staat liggen nog weer ruïnes van oude kloostergebouwen. Presanne (onze gids) laat ons een soortement trog zien, een badkuip zeg maar van 20 meter lang en wel 75 cm wijd. Hier in kwam de gare rijst voor de monniken te liggen als het dan tijd was om te eten liepen ze daar langs en dan stond er naast eentje half zo groot vol met curry. Op basis hiervan denkt men dat er wel 2000 monniken leefden.

We lopen weer wat trappen op en halverwege zijn de toiletten en hier moeten ook de schoenen uit, niet voor de toiletten hoor maar omdat hierna we weer heilige grond betreden.

We komen nu op een terrein waar een grote witte stoepa staat met er om heen palen, men gaat ervan uit dat er ooit een houten dak boven deze stoepa heeft gestaan. Ik hoor ook getrommel en getoeter, wat weer een beetje klinkt als een doedelzak maar het is een hele korte hoorn die dit geluid produceert. Er zijn een 3 tal muzikanten en die gaan met een aantal mensen de verschillende "tempeltjes" langs. Dit is een soort extra eerbetoon.

Achter is nog een tempel en hier loop ik heen binnen is hij toch mooi, van buiten zijn het allemaal een beetje van die houten keten maar als je dan binnen komt dan....
Deze is vanaf de deurpost helemaal bekleed met ? Het lijkt goud maar dat zal niet zo zijn denk ik. Bij het beeld van Boeddha liggen ook allemaal juwelen het is wel een belangrijk iets denk ik. Ook zie ik Bewakers "soldaten" die bij het terrein op wacht staan.

Voor het beeld staat o.a. Een kommetje rijst en een curry met nog wat schaaltjes op een dienblad. Als ik weer buiten kom zie ik zo'n militair lopen met een koper kleurig kistje. Ik vraag goh wat zit er in, hij tilt het deksel op en dan zie ik ook zo'n kommetje rijst en curry, hij is net uit een tempeltje gekomen die op slot is gegaan.
Hij verdwijnt naar een gebouw waaruit nu een jonge monnik komt en die loopt samen met hem de eerste tempel binnen en haalt daar nu ook het dienblad met eten op in precies zo'n "koperen/gouden" kistje. Het ziet er heel sfeervol uit.

Ik dwaal terug naar de stupa / stoepa en zie dan een heel groot wit Boeddha beeld, meer naar achteren is de bodhiboom en hier zitten ook heel veel apen in dit geval met een rood gezicht. Later hoor ik dat dit makaken zijn?
Na hier wat te hebben omgedwaald daal ik weer af naar beneden. Op de trap naar beneden zie ik zo nu en dan vrij grote beetje blauwige vlinders vliegen. Helemaal beneden staat een struik waar ze allemaal omheen cirkelen, de vlinderstruik zullen we maar denken.

Met de bus rijden we nu eerst naar ons lunchadresje. Hier krijgen we een Sri Lankaanse lunch geserveerd en bovendien een demonstratie van het maken van een dahlcurry. Hierin gaan linzen, gele, cocosmelk, knoflook, ui, citroengras, en heel veel verschillende kruiden. De kok schept er gewoon op goed geluk wat in, hij zal wel weten hoeveel lepeltjes erin gaan :)
Het smaakt allemaal voortreffelijk en ook de mixed fruitjuice is heerlijk.

We rijden nu naar ons hotel en gaan inchecken, dit gaat niet helemaal van een leien dakje, wij zijn natuurlijk wat vroeg, alle kamers zijn nog niet klaar en dan beginnen ze te ruilen met uitgegeven kamernummers en loopt het een beetje in de hobbel.
Ik krijg nummer 107 en dat blijft het en kan na een minuut of 5 in de kamer. Snel even opfrissen en daar gaan we weer, nu op weg naar de oude koningsstad Anuradhapura.

Omstreeks 300 BC werd de stad al gesticht en rond het jaar 1000 weer verlaten. De Singalezen regeerden van hieruit over hun land Sri Lanka. De opgravingen die wij bezoeken liggen dan ook verspreid over een groot gebied dit komt doordat het wel bijna 1300 jaar een hoofdstad is geweest.

We bezoeken diverse stoepa's die prachtig wit zijn en sommigen hebben nu een gekleurde bant. Dit is volgens Presanne omdat een groep gelovigen dan een belofte heeft in te lossen en ze de stoepa dan versieren. Ik moet zeggen dat staat wel heel mooi. We bezoeken ook 2 gigantische stenen stupa's, volgens onze gids de 2 grootste stenen gebouwen ter wereld. Ah hum.

De opgravingen zijn nog lang niet klaar en wat er is opgegraven vind ik niet zo indrukwekkend als bv in Polonnaruwa. Meestal zijn alleen de fundamenten nog zichtbaar. We gaan ook langs bij het "mooiste" boeddhabeeld maar ook dat kan ik niet zeggen dat ik dat de mooiste vind, maar dat is dan natuurlijk ook heel persoonlijk.

Wat wel heel bijzonder is, is het bezoek aan de heiligste plaats van Sri Lanka en volgens sommigen van Azië voor Boeddhisten. In de stad staat nl. Een bodhiboom die al 2300 jaar oud is en een loot is van de boom waaronder Boeddha zijn verlichting bereikte. Ik vind niet zozeer de boom bijzonder als wel de grote hoeveelheid mensen die hier rond stappen en in volle aanbidding deze plaats beleven. Ze komen ook bijna allemaal in het wit, een heel bijzonder gezicht.

Er staat ook een rij met militairen die eten bij zich hebben, kruiken met water, schalen met fruit hier lopen de mensen dan ook weer langs en het lijkt wel alsof ze het eten zegenen. Volgens de gids is het zo dat die militairen hier komen om hun eer te betonen aan Boeddha hun voedsel hier laten zegenen maar dat die andere mensen ook delen in die zegen door dat voedsel dan weer aan te raken. Je houdt de zegen niet alleen voor jezelf maar je deelt het weer met anderen, een mooi idee.

Nadat we dit festijn op ons hebben laten inwerken is het ook al schemering geworden en lopen we nog na de laatste stoepa voor vandaag. Ook hier is het druk met mensen van alle leeftijden, oud en jong iedereen loopt hier om. Hier is ook weer een groep bezig om een strook oranje stof rond de stoepa te leggen. Het is helaas al te donker om het goed op de foto vast te leggen maar het is prachtig om te zien.

Terug naar het hotel voor het diner, als we bijna ter plekke zijn stopt de bus want er kronkelt een slang over de weg, richting het meer wat voor ons hotel ligt. En het is geen kleintje, volgens de gids is het ook nog een gevaarlijke, ik ga hier vanavond natuurlijk niet meer wandelen, dat snappen jullie wel.

• 26 Januari 2016 - 16:07

Hennie Annema:

de slang op de gang en vooral niet alleen op stap in de nacht.
    Stel, je bent bijna weer in Nederland dus geen gekke dingen meer

• 28 Januari 2016 - 09:38

Femke:

Gezellig toch een beetje gezelschap van wat glibberige beesten :p
    Nog goed genieten deze laatste dagen