Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Jaffna

Door: Grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

25 Januari 2016 | Sri Lanka, Jaffna

Zondag 24 januari

Rond 08.30 zit ik aan het ontbijt, wat erg magertjes is, heel veel dingen zijn al op, maar er is brood genoeg en er is een broodrooster, dan moeten we het daar vandaag maar even mee doen.

Om 10.00 vertrekken we naar de grootste Hindoetempels van het land de Nallur Kandaswamy Kovil. Hij is gewijd aan de god Skanda / Kataragama, de goden hebben hier meerdere namen en dat is soms heel verwarrend. Helaas mogen we binnen geen foto's maken en hier wordt streng toezicht op gehouden.

Het is inderdaad een reusachtig gebouw, de schoenen moeten weer uit, hoeden moeten af en de heren moeten met een ontbloot bovenlijf naar binnen , dus ook de t-shirts en blouses moeten uit. Je komt binnen door een poort, en dan heb je rondom een binnenplaats waar een gedeelte wordt ingenomen door een "vijver" badplaats denk ik maar je ziet niemand baden.

Rondom deze binnenplaats is een overdekte gang, laten we zeggen 5 , 6 meter breed en de lengte durf ik niet te schatten maar aanzienlijk. Je moet altijd links om lopen en tijdens deze rondgang kom je diverse kleine tempeltjes tegen.
In elke tempel staat weer een beeld en soms meerdere en mensen bidden hier voor en soms is er een priester bij en krijgen ze bv een stip op hun voorhoofd gedrukt.

Ook gaat er heel wat papier heen en weer, dit zijn zeg maar een soortement aflaat briefjes uit onze middeleeuwen. Met het betalen van een bepaald bedrag ben je weer vrij van zonden en kun je maar overnieuw beginnen.

Op de grond zitten groepjes van mensen en in 1 hoek zijn ze bezig om van een soortement deeg schaaltjes te maken, hierin komt dan een lont te liggen en die wordt aangestoken. Ze maken er heel veel naast elkaar, of dit nu een voorbereiding is op iets wat ze later moeten gebruiken of dat dit nu gewoon is, dat weet ik dan weer niet.

Buiten loop ik nog even naar de andere ruimtes , in de meesten mag je wel even een foto maken, en dat is altijd leuk voor de sfeer in het fotoboek wat er tzt komt.
In 1 van de ruimtes krijgen kinderen muziekles, dit gebeurt op zaterdag en zondag zegt 1 van de leraren.

Na het bezoek aan de tempel gaan we lunchen in een vegetarisch eethuisje, die zie je hier heel veel omdat voor de hindoe de koe heilig is en niet mag worden gegeten en het varken dan misschien ook wel niet, maar dat laat ik even in het midden. We eten vegetarisch en kiezen allemaal voor een peper dozzie. Een soortement grote pannenkoek met daarnaast wat curry's op het bord, het smaakt goed.

Dan terug naar het hotel, ik loop nog even de stad in, niet alles is dicht maar sommige winkeltjes zijn wel gesloten en ook de markt is niet optimaal bezet. Jaffna is echt nog een stad weer in opbouw, je ziet nog veel gebouwen die helemaal vernield zijn door de oorlog, maar ook veel gebouwen met inslag van kogels.

En je ziet heel veel Hindoetempels, van groot tot klein. Ook zie je hier weer meer kerken en kapelletjes, die waren sinds de westkust verdwenen. Dit komt omdat vooral de vissers aan de kust katholiek zijn en de rest van de bevolking Boeddhist is , in ieder geval de Singalezen, we zijn nu in Tamil land en hier zijn de meeste mensen hindoeïstisch.

S middags gaan we met de bus op stap over het schiereiland waarop Jaffna ligt .
We rijden over een soortement afsluitdijk en nemen hier wat foto's van de aanwezige vissers, hun netten en de bootjes. Dan gaat het verder naar het strand van Casuarina hier staan in plaats van palmen , naaldbomen op het strand.

De mensen zijn hier aan het zwemmen en de boot van de reddingsbrigade ligt klaar om uit te rukken mocht het nodig zijn. We dwalen wat over het strand , ik raap hier en daar een superklein schelpje op en jawel onze kapper in de groep Jan is weer een Sri Lankaan aan het knippen. Later in de bus vertelt hij dat hij van die foto's een boek wil maken voor in zijn salon, een leuk idee. En hij krijgt ze ook altijd ze gek dat ze zich door hem laten knippen.

Daarna rijden we verder over het schiereiland over smalle weggetjes, waar iedereen elkaar toch elke keer weer wonderwel kan passeren. We rijden onder de kust langs en je ziet weer veel bootjes op het strand liggen. Presanne geeft aan dat de vissers hier wel veel last hebben van de Indische vissers die komen met grote trawlers en schrappen de hele bodem leeg en vernielen ook nog het eco systeem.

We zijn onderweg naar een bron aan zee en een belangrijke Hindoetempel. De Keerimalai bron en tempels, vlak naast de bron zijn o.a. Een Shiva tempel of misschien is het ook wel een hostel voor pelgrims dit is een beetje moeilijk te zien. Aan de andere kant van de weg is wel een tempel en hier mogen we ook binnen foto's maken. Bij de ingang staat een standaard met 3 bakjes, hiermee maken ze de stip op hun voorhoofd.

Het is allemaal heel kleurrijk en bijzonder om te zien. De goden hebben hier alle mogelijke verschijningsvormen en uiterlijkheden. Shiva is de belangrijkste volgens mij en ik weet dat haar rijdier een koe is, us mem. Dan heb je nog de god Kataragama daar hoort de Pauw bij, en je hebt de god Hanuman door horen apen bij, hij was een apengeneraal ? Dan is er nog een god die een hoofd heeft als een olifant, die heet Ganesh.

Op de weg terug naar het hotel stoppen we ook nog bij een site van Boeddha in dit geval met hele kleine tempeltjes en een vrij groot aantal kleine dagoba's waarvan ze denken dat het de graven zijn van de monniken die hier vroeger op die plek woonden.

Net voor Jaffna zien we nog een reusachtig beeld van de god Hanuman.
Eenmaal terug in het hotel is het snel eten en de boel inpakken want morgen rijden we naar Trincomalee.

• 26 Januari 2016 - 11:10

Femke:

Prachtig allegear Grutte!
    Fantastische foto's, moaie ferhalen. Prachtige reis!