WILPATTU - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu WILPATTU - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

WILPATTU

Door: Grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

25 Januari 2016 | Sri Lanka, Jaffna

Zaterdag 23 januari

Help om 04.30 gaat de wekker al, we gaan nl. Met een groepje op safari naar het Wilpattu Nat. Park en moeten om 05.00 die kant uit. Het eerste stuk gaan we met de bus en 3 kwartier later stappen we over in 2 jeeps. We zijn rond de klok van 06.00 bij het park. Het is nog schemering als we binnen rijden en dat geeft bij het eerste meer waar we stoppen wel een beetje een geheimzinnig licht. Er staat hier in het water een boom die vol zit met ooievaars. En op de kant zien we in een boom helemaal bovenin een Pauw zitten.

Verder maar weer over de hobbel wegen, die roodachtig gekleurd zijn. We rijden meest door bomen en struiken die van onder wel redelijk open zijn maar ik had wat meer een ruimer, opener park verwacht.
We zien veel vogels, steltlopers, roofvogels, de haan/kip de nationale volgen van Sri Lanka en pauwen. Ook een paar keer een kleine Varaan en jawel de voetsporen van het Luipaard.

Weer staan we met een aantal jeeps stil omdat hij is gesignaleerd maar helaas ook deze keer krijgen we hem niet te zien. Wel is het zo dat op de plek waar we staan ook een hert opscharrelt en deze opeens een noodkreet geeft en er vandoor gaat, waarschijnlijk heeft hij het luipaard wel gezien. De terug weg worden we begeleid door een hele schare wit/gele vlinders, zo leuk om te zien, ze fladderen om de jeeps en zijn weg en zijn er weer.

Ik vind het persoonlijk een beetje zonde van mijn vroege opstaan en het geld, maar dat is altijd een gok als je mee gaat op safari, je weet nooit welk dier zich vertoont.
We hebben ook nog wel geteld 1 olifant gezien, deze stond midden in het water en was bezig waterplanten te verslinden. Zijn slurf verbleef steeds een poosje onder water , kwam dan boven , hij schudde slurf plus planten even heen en weer en dan verdween het in de mond.

Na de safari, terug naar het hotel, de rest op gepikt, langs bij Mango Mango voor de lunch, hier is het echter heel druk, dit komt omdat het vandaag een boeddhistische feestdag is, die valt altijd samen met volle maan. We besluiten allemaal een broodje te kopen en die in de bus dan maar op te eten.

De volgende stop is Jaffna , een stad helemaal in het noorden van het eiland, in het vroegere Tamil gebied.

Langs de kust, in het begin, zag ik met enige regelmaat een kerk en kappelletjes, toen was het eigenlijk alleen maar meer Boeddha wat de klok sloeg en nu komen de Hindoetempels aan de beurt.

Het landschap is ook weer helemaal vlak geworden en er staat vooral rijst op het land. Ook zie je dat de huizen minder mooi zijn of meer vervallen, dit komt o.a. door de jarenlange strijd die de regering en de Tamil tijgers hier hebben gevoerd. Sinds 2003 heerst er vrede. Onderweg passeren we enkele gedenktekens van die oorlog, helaas is er geen tijd om te stoppen, misschien op de weg terug, we zullen zien.

Jaffna ligt op een schiereiland en op een gegeven moment rijden we dan ook over een soortement afsluitdijk. We zien ook wat sluisjes, die volgens ons met de hand moeten worden bediend. Ook staan er bomen , nieuw aangeplant , met hun ondersteuning nu midden in het water, komt dit omdat het hoog water is, en is het zout, kunnen ze er tegen , geen idee.

We verblijven in hotel Jaffna City, tot nu toe het minst goeie hotel.