treinreis dag 1 , dinsdag 6-10-2015 - Reisverslag uit Blagovesjtsjensk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu treinreis dag 1 , dinsdag 6-10-2015 - Reisverslag uit Blagovesjtsjensk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

treinreis dag 1 , dinsdag 6-10-2015

Door: grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

08 Oktober 2015 | Rusland, Blagovesjtsjensk

dinsdag 6 oktober

03.00 gaat de wekker en stappen we uit bed en in de kleren, we zijn eigenlijk binnen een kwartiertje klaar. Net als we denken moeten we de gastvrouw en heer ook wekken komt Arsalan te voorschijn. ze brengen ons samen naar het station en lopen mee naar het perron.

Trein nr 008 komt al snel binnenrollen en na een kleine controle van ons paspoort door de mannelijke Boeriatische Provodnitsa stappen we in. We krijgen ook direct onze lakensets uitgereikt en maken de bedden op om te gaan slapen.

Om 04.18 rijden we Ulan Ude uit en laten we ons in slaap schommelen. De Zweinstein express is weer paraat en ik vlieg met Harry Potter naar verre oorden, ook Jelmer is aan boord en geniet volop van de avonturen die langs komen. We hebben nu zelf het roer in handen we zitten namelijk maar een paar wagons achter de blauwe locomotief.

We hadden begrepen dat hoe hoger of lager het trein nr hoe luxer, nou dat gaat hier in het verre oosten van Rusland niet meer op. De 001 / 002 de Rossija is het "summum" en we zitten nu in de 007 / 008 zou ook goed moeten zijn maar hij is niks beter dan onze nr 070 treinen. De 034 die we hebben gehad was 'luxer' dan deze. Ik denk dat het zo is, hoe dichter bij Moskou hoe luxer.

Rond 09.00 uur worden we wakker , we zitten bij Khilok op km 5932. We rijden door een eindeloos landschap van berken en naaldwoud. Dit laatste zie je hier nu ook wel weer vaak. We hebben het in het begin een poosje gemist maar nu zie ik het ook hier weer volop. De Khilok rivier komt ook zo nu en dan door de bomen tevoorschijn.

Voor mijn gevoel rijden we nu overdag langzamer dan s'nacht, maar dit is misschien wel het gevoel en niet werkelijk zo.

Naast eindeloze bomen komen we ook met grote regelmaat, kleine dorpjes tegen van houten huisjes met stukjes moestuin. 1 keer zie ik ook grote watermeloenen voor de woning liggen. En wat je ook heel veel ziet, zijn vervallen grote betonnen gebouwen. Wij denken dat het misschien de vroege kolchozen zijn geweest.

Het enige wat hier nog altijd in bedrijf is , is de houtzagerij ook dat komen we met een vrij grote regelmaat tegen. En we zien vandaag echt heel veel goederenwagons.

Rond km 6130 zitten we uit te kijken naar het hoogste punt van de route op 1040 mt hoogte. We denken diverse keren dat we er zijn, maar uiteindelijk bij Lesnaya passeren we het punt.

Als we stoppen in Chita op km 6198 gaan Els en ik er even uit. We gaan op pannenkoekjes jacht. In de restauratiewagon hebben we ze niet kunnen bemachtigen, er zat weer een super aardige mevrouw, die op onze vraag pancakes, blini's ? zie het menu dat is wat ik heb,verder niet. Tenminste zo interpreteren we haar Russische antwoord.

Nu dus op het station struinen, winkeltje in en uit, ook op zoek naar iets van chocola en koffie en pannenkoekjes. Ik scoor een snikker maar verder hebben we geen geluk. De stationshal is in reparatie wij moeten nu een eindje omlopen om weer op het perron te komen en zien nu tot onze schrik dat iedereen al in stapt en dat bij sommige deuren de trapjes al zijn ingeklapt. We willen ergens naar binnen maar de eerste provodnitsa keert ons, we zijn natuurlijk niet haar passagiers. Bij de volgende duw ik Els de trap op want dan zijn we in ieder geval aan boord. Nu als een wiedeweerga door de wagons, want Elly zal ook wel ongerust zijn.

En inderdaad die heeft onze Provodnitsa al naar buiten gestuurd , die had het trapje ook al ingeklapt maar hij gaat er toch uit. Dan komen wij binnen door, we krijgen een bestraffende blik en wat woorden die wij niet verstaan, maar die we heel goed begrijpen. Elly blij en wij blij. Nooit weer zover van de trein dwalen besluiten we, want hij ging nu eerder weg dan op het programma stond. En Elly mist haar 5 minuten die ze nog even wilde gebruiken om haar benen te strekken.

We komen nu door het rivieren gebied van de Ingoda en de Shilka volgens de LP het mooiste stuk van de route. Eerst maakt het niet zo'n indruk maar inderdaad er zijn heel mooie stukken en dit komt vooral door het feit dat je de rivier ziet, en verderop de bergen en op de voorgrond de eindeloze bossen en prachtige herfstkleuren

Elly en Els stappen uit in Karymskaya op km stand 6295. Net buiten het station staat de nieuwe Russische Orthodoxe kerk die ook nog even op de foto komt. En er wordt nog wat chocola gekocht. In de trein hebben we na ons avontuur de snicker in 1 x verslonden en bij de mevr. die langs komt een reep alpen gold met nootjes gekocht, wel witte chocola maar oke. Hij kost de lieve duit van 200 roebel. Nu op het station een reep ook van alpen gold, melk met hazelnoot voor 95 roebel.

18.15 de zon zakt achter de bergen
18.30 pizza broodjes, de mevr. met de handel komt weer langs en nu heeft ze weer een heel plateau met pizza broodjes bij zich , die kopen we en voor 3 broodjes betalen we 240 roebel, een schijntje , helemaal in verhouding tot de reep alpen chocola.
19.00 wordt het donker
19.55 zijn we bij Shilka station

Op km 6587 bij Chernyshevsk-Zabaikalsky steekt Elly nog even de neus uit de trein.

Het is nu avond en we hebben eindelijk tijd om te lezen en zitten mooi in onze coupe te genieten van een theetje en chocola.