Krasnoyarsk - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Krasnoyarsk - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Krasnoyarsk

Door: tbp

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

23 September 2015 | Rusland, Krasnoyarsk

woensdag 23-09-2015

we willen vandaag naar het uitzichtspunt in/ bij Stolby park en de stad verkennen. We staan dan ook vroeg op , zodat we om 08.00 aan het ontbijt zitten. Het is druk in het ontbijtzaaltje maar we hebben geluk er is nog een tafeltje voor 2 vrij en bij een ander tafeltje staat nog een stoel die wij bij kunnen schuiven. Het ontbijt bestaat weer uit koude en warme gerechtjes en komkommer, paprika en tomaat en alles smaakt weer goed.
Onze receptioniste van gister, Maria staat achter de balie, ze maken hier lange dagen, gisteravond toen we thuis kwamen stond ze er nog en nu dus alweer.
Ze spreekt wel wat engels maar snapt het toch niet helemaal als wij haar vragen een taxi te bestellen die ons moet droppen bij het uitzichtspunt in Stolby en dan op ons moet wachten omdat wij met de stoeltjes lift omhoog gaan en ons daarna in de stad moet droppen. Gelukkig staat er een jongen aan de balie, die goed engels spreekt en voor ons vertaald. Maria belt en al snel is de taxi er en gaan we op pad. We blijven aan deze kant van de rivier, terwijl we onderweg zijn begint het te miezeren, jakkes.

Na een kwartiertje dropt hij ons bij de hek voor de toegang tot Stolby park, in het wachthokje zit een mevrouw, wij die gevraagd waar is de stoeltjes lift, niet hier dan moet je weer terug richting de stad, wij de chauffeur erbij gehaald, en die snapt nu waar we moeten wezen en daar gaan we weer. Tegen 10.00 zijn we bij de stoeltjes liften, er zijn meerdere maar niet allemaal zijn ze in werking. Wij moeten de nr. 1 hebben (de funiculaire), kaartje gekocht en naar de wc en daar gaan we.
Ik ben nog nooit wezen skiën dus zo'n lift is voor mij onbekend. Het lukt gelukkig om goed in te stappen, wij hebben dan ook niet van die lange latten onder de voeten.

Het is wel frisjes maar de regen is gestopt. Eenmaal boven hebben we een mooi uitzicht over de stad aan de ene kant en aan de andere over het park. Dan zien we dat we nog een stukje kunnen lopen naar het uitzichtpunt over Stolby en dit doen we en dan zien we tussen de bomen van het park de rotspartijen liggen die zijn ontstaan uit Vulkanisch gesteente. De zon komt er door en maakt het uitzicht helemaal compleet. Terug bij de stoeltjeslift zien we dat we ook nog een stukje de andere kant op kunnen dit doen we ook nog. Je komt nu een beetje dichterbij de Tarmakformatie. Terwijl we hier staan zien Elly en ik een kleine squirrel (eekhoorntje) die over de rotsen racet en dan blijft zitten te eten, een prachtig gezicht.
Terug met de lift en nu maar hopen dat de taxi er nog staat, hoewel we hebben hem ook nog niet betaald voor de rit hierheen, dus als hij verstandig is staat hij er nog. En ja hoor bijna 2 uur nadat hij ons heeft afgezet ligt hij nog in zijn auto op ons te wachten. Hij rijdt ons naar het stadscentrum en dropt ons bij de klok die wij de Big Ben noemen. Wij zijn wel benieuwd wat we nu moeten betalen en schrik niet de schade is 870 roebel, ongeveer 12 euro.

We gaan nu eerst op zoek naar koffie en een lunch, we besluiten naar een tentje te gaan, als het open is tenminste, wat we gisteravond nog hebben gezien, en jawel het is open. De kaart alleen in het Russische, maar ik kijk even bij de anderen op tafel en Els en Elly kiezen een soortement samengevouwen pannenkoek maar dan van meer bladerdeeg structuur met een vulling van champignons, ui, kaas en kip en ik ga voor de Pellegrini, (Manti Hennie) een soortement pasta flapje met gehakt erin. We vinden allemaal ons eten lekker, dus dat zit weer helemaal goed.
Naast het eethuisje is een art salon, deze was gisteravond al dicht dus daar willen we nu ook even kijken, tot onze grote verbazing is het een leuke en mooie verzameling met kunst, echt heel uit een lopend.

Ik wil nog even pinnen bij de Raiffeisenbank, terwijl E&E nog even sneupen ga ik naar buiten en steek de weg over. De ene kant staat stil voor het stoplicht en de andere kant rijdt helemaal niks, dus oversteken maar. Ik zie wel een agent staan of parkeerwachter, geen idee, als ik op de stoep ben komt hij op mij toe en krijg ik een reprimande, ik moet oversteken bij de stoplichten, dat is links of rechts op de hoek maar niet hier zomaar midden op straat, oh je , ik maar sorry, spreekt u engels, nou nee en ik geen Russische en ik moet heel erg proberen niet te gaan lachen want dat zal hij niet waarderen, gezicht in de plooi en maar beleefd knikken en dan mag ik gaan. Ik naar de bank en ik hoop dat Els en Elly zolang in de winkel blijven dat ik ze kan waarschuwen, maar nee als ik weer naar buitenkom, de meeste geldautomaten zitten hier binnen, komen ze ook al aanlopen en ook zij zijn aangesproken omdat ze op precies dezelfde plaats waren overgestoken, help.
Het moet me wel van het hart, dat ze hier allemaal super netjes rijden, ook de taxi's vlieggen nooit als een gek, en als je over de zebra gaat stoppen ze allemaal, heel bijzonder.

We vervolgen onze tocht door de stad, aan de hand van een route die zo nu en dan op de borden staat aangegeven, op deze manier zien we de meeste historische panden van de stad. Ook Lenin komen we weer op meerdere plekken tegen, op het eind vd route staat hij echt meer dan levensgroot in een park precies voor de ingang van het stadhuis zullen we maar zeggen. Dit plein is aan 2 kanten omsloten door grote, megalomane gebouwen, die moeten lijken op romeinse tempels maar die nu echt triest, vies en vuil zijn. Het begint weer wat te spetteren en wij vinden dat we wel aan een theetje met.. toe zijn, op de heenweg hebben we een travelers cafe gezien en dat lijkt ons wel iets, hier is de kaart vast in het engels. We passeren nog een paar locaties, kijken even binnen maar nee, we stomen door en daar is het. Inderdaad de kaart heeft een engelse ondertiteling, gelukkig.

Als we hier naar buiten stappen is het onderhand al 16.00 uur we willen ook nog naar het historisch museum, die hier gevestigd is in een Egyptische tempel. Op weg er heen komen we langs een klein kerkje wat er best wel vervallen uit ziet, buiten staan 2 mannen in van die pakken, uniformen, waar ze hier erg van houden, en we mogen wel even binnen kijken. Het is een klein vervallen kerkje maar in zijn kleinheid en eenvoud toch ook weer mooi. 2 vrouwtjes zijn er bezig, wat schoonmaken en ze zijn iets van pasteitjes aan het bakken, ruikt echt goed.
Buiten tronen de 2 heren ons ook nog mee, naar de andere kant van de tuin, ze steken een heel verhaal af, terwijl wij er geen snars van snappen, maar daar zijn ze hier goed in, gewoon je verhaal afdraaien of degene die luistert je nu wel of niet verstaat, ze praten gewoon door alsof jij alles kunt volgen. En wij knikken ook nog zo nu en dan braaf. We krijgen ook nog een zelf geplukt afrikaantje van 1 vd twee , of we daar nu blij mee moeten zijn, dat weet ik niet.

Op naar het museum, we zijn er om 16.50 en kunnen tot 17.00 uur een kaartje kopen, mooi op tijd dus. De beneden verdieping is gewijd aan de stammen van de oorspronkelijke bewoners , de Evenken en de Yakten en de..... Je ziet hoe ze leefden en woonden en hun kleding, echt prachtig versierd, met schelpen en kralen en bont in diverse vormen en soorten. De 2e verdieping is gewijd aan de ontdekkingsreizigers van Siberië of de ontdekking van Siberië, en er is een deel over de dieren die voorkomen in dit gebied, o.a. is er een skelet van een Mammoet te zien. Els vindt het wat klein maar ik vind het juist weer groot. Sommige teksten hebben een engelse vertaling dat is wel weer mooi, maar het ontbreekt toch ook wel vaak. Bij 1 van de vitrines van de ontdekkingsreizigers, hangt weer een kaart met bovenaan een regel in oud Nederlands, hier is dus schijnbaar in de 17e eeuw een NL cartograaf actief geweest, want ook in Tobolsk hebben we een atlas met NL teksten gezien.
De 3e en laatste verdieping is gewijd aan de historie van Krasnoyarsk , deze is mij wat te vol, er hangt en staat zoveel in de vitrines, dat je niet weet waar je moet kijken, bovendien begint de tijd wat te dringen, terwijl wij rond lopen, zien we al "bewakers" hun jas aan doen, als je een zaal verlaat gaat het licht uit, ze staan te popelen om naar huis en nu lopen daar nog een paar Nederlanders door het museum te drentelen.

Eenmaal buiten, het is in de loop vd middag helemaal blauw geworden, lopen we nog een stukje over de boulevard langs de Jenisey Rivier en sluiten de dag af met weer een lekker etentje bij I love New York.





  • 23 September 2015 - 18:39

    J(an)s:

    Veel steden en musea. Allemal cultuur. Meer dan 10 koeien, da's natuur.
    Zien jullie ook bizondere vogels? Wij hebben een ijsvogeltje in de vijver.

  • 23 September 2015 - 18:41

    J(an)s:

    Die foto's bekijken op "waar ben je.nu" blijven vaak hangen en rondjes draaien.
    Ik hoop dat dat straks beter wordt....

  • 23 September 2015 - 22:12

    Ingrid Rijskamp:

    Ik mag wel even een avondje inplannen om alle reisverslagen te lezen. Maar echt superleuk om te lezen. Ik had gedacht dat het allemaal veel primitiever zou zijn. Valt toch wel mee geloof ik.

  • 24 September 2015 - 15:59

    Conny:

    Hoi meiden,
    Ik ben de hele middag in Rusland geweest :-) door alle verslagen te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien!! GAAF! Zo te lezen vermaken jullie je wel. Leuk ook al de foto's erbij!
    Liefs, Conny

  • 25 September 2015 - 08:22

    Rennie Ventura:

    Dag Trijntje,
    Heb wel alle foto's bekeken maar nog niet alles gelezen. Maar ik heb nu al een beter beeld van de reis. Doordat je uitstapt zie je weer veel van de plaatsen . Ik zag een foto van een groot verlicht wit gebouw , evt het Museum in St Petersburg? die heb ik hoog staan op mijn lijstje.
    Ik zal je route er nog eens op naslaan. Het schilderij van de verloren zoon wil ik daar graag zien , heb ik over gelezen.

    De poes is helemaal thuis nu, ze heeft de meeste plekken al uitgeprobeerd om te slapen.
    De eerste dagen was Mien s'nachts de hort op en sliep de hele dag boven. Nu is ze veel meer beneden in de kamer en zoekt steeds nog nieuwe plekken om te slapen. En ze gaat ook meer er in en eruit. Met het eten gaat het volgens mij ook goed. Rino heeft 1 haarbol opgeruimd dus de meeste zijn denk ik buiten gebleven . Want 1 in de 20 dagen lijkt me niet veel, maar misschien
    is dat normaal. Gek, dat kan ik me niet herinneren van onze poesen .

    Nog heel veel plezier met elkaar en een goede reis, de hartelijke groeten van Rino en Rennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trijntje
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 207431

Voorgaande reizen:

22 Mei 2018 - 22 Mei 2018

Hemeltrein

04 Januari 2016 - 01 Februari 2016

Sri Lanka

06 September 2015 - 17 Oktober 2015

Trans Siberie Express

29 Augustus 2012 - 02 September 2012

Mont Ventoux

15 September 2010 - 18 December 2010

Het Inca Pad

30 September 2009 - 17 Oktober 2009

The Lycian Way

03 Oktober 2008 - 18 Oktober 2008

Marokko 2008

07 Juni 2008 - 21 Juni 2008

Toscane

10 Juli 2007 - 24 Juli 2007

Wales 2007

19 November 2005 - 26 November 2005

Gambia 2005

10 September 2005 - 13 November 2005

Zijderoute 2005

10 Maart 2003 - 31 Maart 2003

Het land van Fidel en Che

18 Maart 2000 - 05 Mei 2000

het land vd Never Never

Landen bezocht: