Afgezet - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Afgezet - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Afgezet

Door: tbp

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

23 September 2015 | Rusland, Krasnoyarsk

dinsdag 22-09

we hebben geen haast met ontwaken, onze trein is pas rond 12.35 in Krasnoyarsk.
Ik heb vannacht heerlijk geslapen in ons treinbedje. Hij is qua breedte misschien wat aan de krappe kant maar de lengte is helemaal prima. We zitten wel in een wat oudere trein, met houten bekleding, maar vinden dat nu toch ook wel weer stijlvol. Matrasje en ook de bank zijn wel aan vernieuwing toe maar we kunnen het er prima mee doen. De laatste keer ook ontdekt dat we het bovenbed helemaal op kunnen klappen, we hebben dan wat meer ruimte op het moment dat we uit willen stappen en de rugzakken weer op de rug moeten.
Eerst maar weer eens een theetje halen, of liever gezegd warm water uit de samovar, een soortement cooker, die in elke coupe voorin bij de provodnitsa hangt.
Er staan alweer een aantal mensen op de gang uit het raam te koekeloeren. Het spoor is de hele tijd dubbel en zo nu en dan dendert er een trein langs ons. Ook zie je met vrij grote regelmaat mensen langs het spoor aan het werk, met zoveel km rails moet er natuurlijk ook onderhoudt worden gedaan.

Sinds vanochtend begint het landschap weer wat te veranderen, er komen weer wat naaldbomen in voor en het begint wat minder vlak te worden. De dorpjes die we passeren zijn allemaal een beetje triester, de wegen worden meer modderwegen en het heeft hier vast geregend de afgelopen periode want je ziet ook grote plassen op de wegen. De huisjes zijn soms mooi, maar ook heel vaak niet veel soeps meer, wel hebben ze bijna allemaal een moestuintje maar ook heel vaak een bloementuintje, afrikanen en petunia's zijn favoriet.
Tegen de tijd dat we Krasnoyarsk naderen begint er echt iets van heuvels, bergen te ontstaan en aan de linker kant zien we in het dal een hele rij met huisjes, of dit nu allemaal Datcha's zijn (buitenhuisjes, weekendhuisjes) of dat het ook permanente woningen zijn dat weet ik niet. Op een gegeven moment komen ook de buitenwijken van de stad in beeld met de industrie en de flats. Onderweg ook nog wel wat vervallen fabrieken gezien. En ik heb vanmorgen we 10 koeien gespot, het aantal loopt dus snel op.

Eenmaal op het station lopen we de meute achterna naar de uitgang, buiten spreekt ons al direct een mannetje aan , taxi, jazeker een taxi, hoeveel roebel 500, oke doen we. We volgen hem over het parkeer terrein en komen bij zijn auto, meneer is al wat op leeftijd, tussen de 65 en 75 jaar en hij heeft dan ook een auto met wat hogere instap heel verstandig van hem, vinden wij. Hij heeft even op onze papieren gekeken met het adres van het hotel erop, bagage in de auto en daar gaan we. Het duurt niet vreselijk lang en dan stopt hij bij een hotel, ja hier staat Krasnoyarsk hotel, op de papieren heette het Sky Krasnoyarks, maar de Sky zien we aan de horizon, we zitten nl. vlakbij de Jenisey Rivier. Wij eruit, betalen en het hotel in. Ht ziet er van binnen best wel sjiek uit, maar ... De receptioniste die goed engels spreekt vraagt inchecken ja dat is de bedoeling. Zij kijken en het paspoort erbij, maar ze kan niks vinden, dan kijkt ze op onze booking.com papieren en zegt ze maar dit is niet het goede hotel, jullie moeten naar het Sky Krasnoyarsk hotel. Ze is zo vriendelijk een taxi voor ons te bellen en daar gaan we weer. Nu rijden we de brug over naar de andere oever van de rivier en de taxi zet ons voor 155 roebel bij het juiste hotel af.

Onze taxi chauffeur heeft ons dus 2 x AFGEZET 1 x met de prijs en 1x met de lokatie, verdorie.

We hebben een superkamer, lekker ruim , 3 bedden, 3 hangstoelen, een tv die nooit aan is, een koelkast, die we nooit gebruiken en een heerlijke douche. We besluiten lopend naar het stadscentrum te gaan, we lopen en lopen en lopen en komen dan uiteindelijk bij de brug over de Jenisey Rivier uit, deze bestaat uit 2 delen en het laatste deel is 800 mt lang. Je hebt wel een prachtig uitzicht op de rivier. Er staat veel wind en het is bewolkt en ook frisjes. Door het deel vd stad waar we vanaf ons hotel doorliepen zien we wel, dat het er armoediger uitziet dan in voorgaande steden, maar daar zaten we vaak dichter bij het stadscentrum, misschien komt het daar ook wel van.
Er rijden trams, maar ook die vallen bijna van ellende uitelkaar.
Eenmaal aan de overkant, gaan we op zoek naar een koffie tentje, Elly heeft zo straks iets gezien met Illy koffie en dat moet goed zijn. Het blijkt om het restaurant I love NY te gaan, er is nog genoeg ruimte binnen en wat nog beter is, ze hebben een kaart met engelse vertaling. Het is ondertussen 15.00, we besluiten dan ook direct maar de lunch en het diner te combineren en eten hier een heerlijke salade en een schaslik kip en ik neem een smoothie als nagerecht en ook die smaakt voortreffelijk.

Hierna doen we een kort loopje nog over de boulevard en door de stad. Omdat het zo nu en dan regent en er veel wolken hangen is het al vrij snel donker. We dwalen een beetje door de Mira straat denken we, later blijkt dit niet zo te zijn en zien wel een aantal mooie gebouwen. Als we "niks" meer kunnen zien, lopen we terug naar hotel Krasnoyarsk en op weg daarheen zien we een taxi en die brengt ons weer terug bij het juiste hotel. Omdat het nu een beetje meer spitstijd is, staan we vaak stil en gaan met een slakkegangetje over de brug, die vormt een flessenhals, voor al het verkeer wat van de ene oever naar de andere moet.