Maandag een trein dag - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Maandag een trein dag - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Maandag een trein dag

Door: grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

22 September 2015 | Rusland, Krasnoyarsk

maandag 21-09-2015

Vannacht superlaat op bed gegaan ergens rond 05.00 uur zeg maar en nu om 09.30 wakker geworden. In het begin vond ik dat de wielen veel lawaai maakten en horten en stoten, heb bedacht dat we daar nu boven slapen, liggen nu meer naar het eind vd coupe. Het eerste stationnetje waar we stoppen om 10.00 is Ishim, klein maar je kunt erin en eruit komen met de trein en vast ook wel met de auto. Het landschap is nu duidelijk anders dan eerst, veel meer open en wetlands, moerassig zeg maar. Weinig tot geen naaldhout, en veel berkenbomen. Ook zien we veel berkenstammetjes (geen kruin meer) alleen nog in de somp staan met de zon erop komen de wit,zilverenstammen prachtig tot hun recht. Zo nu en dan een kleine nederzetting, en dan ook wel weer een wat grotere stad.

De trein maakt met een zekere regelmaat een stop van heel kort tot een kwartiertje op een station. De wegen worden ook wat meer modderpoelen. We passeren ook een gedeelte met Datcha's , buitenhuisjes voor de mensen uit de stad. Ze staan op een soortement volkstuincomplex. Vrolijke kleurtjes en vaak tuintjes met bloemen erin ,die zie je hier veel, tuinen, met bloemen, dat had ik nooit zo verwacht. Bij een overgang zie ik ook iets wat ik thuis nog nooit heb gezien, in de weg zitten net voor de spoorbomen metalen platen in de weg en die staan zeg maar een halve meter omhoog, doorrijden is dus niet mogelijk voor de auto's.
De bomen hebben hier ook nog weer de bladeren aan de bomen, in Tobolsk waren heel veel bomen al kaal , maar dit klopt omdat we nu weer meer naar het zuiden zitten.

Op 1 vd stops zie ik ook voor het eerst een mevrouw met een mandje met eten erin, het lijken pannenkoekjes. Ook zie ik nu bewust voor het eerst een paar koeien in het land lopen. Els en Elly bezoeken de restauratie wagon even en komen terug met het voorstel zullen we wat pannenkoeken voor de lunch nemen , helemaal mee eens, die opgehaald uit de restauratie en in onze coupe verslonden. We hebben net een kwartiertje op Omsk stil gestaan rond 14.00 uur. Er zitten nu ook voor het eerst buitenlandse toeristen bij ons in de wagon, tot nu toe waren het eigenlijk altijd locals. We kopen op het station een worstenbroodje voor 30 r en 3 pannenkoekjes voor 50 R en 2 tomaten voor 30 R hiermee is ons menu voor vandaag weer compleet.

Onderweg zie je met een grote regelmaat van die kleine elektrische overslag stations soms met een heel mooi gebouw erbij. Het hele transsiberie spoornet is sinds 2002 elektrisch ik vraag me af waarom, wij denken dat het iets te maken heeft met energiebesparing, maar het moet wel een klus geweest zijn om over meer dan 9000 km alle kabels en verbindingen aan te leggen en nu om dat te onderhouden.
We tuffen mooi door, door het landschap waarvan ik mij vannacht realiseer dat het de hele dag vlak is geweest. Heb nog 1 keer 2 koeien zien lopen, ik vraag me af waar ze nu hun kaas vandaan halen die 4 koeien die ik heb gezien zijn zeker niet genoeg voor de productie. Het horloge zetten we weer 2 uur vooruit dan staat hij nl al op Krasnojarsk tijd.





  • 22 September 2015 - 20:14

    Eva:

    Klinkt wer prachtich allegearre!

  • 22 September 2015 - 20:25

    Baukje Pasma:

    Hoi Tryntsje,
    Krekt ff by lêzen binne wy wer op de hichte fan dyn belevenissen. Fan Omsk net mear sjoen as it station begryp ik, wie ik ek wol benijd nei

  • 22 September 2015 - 20:29

    Baukje Pasma:

    Hie noch in hiel ferhaal typt, mar der wurre mar in pear sinnen pleatst no ja, de fryske taal stiet noch net yn Google

  • 22 September 2015 - 22:34

    Lytse Tryn:

    Hey grutte, hjir lytse. Ik liep behoorlijk achter met de verhalen maar heb de highlights en de foto's doorgenomen, klinkt allemaal geweldig interessant. Feestje van Hennie was gezellig, eindresultaat van het wandkleed prachtig!

    Heel veel plezier de komende dagen, en de volgende verslagen zal ik beter bijhouden, want anders wordt het steeds nachtwerk met jouw proza ;-)

    groetjes uit Amsterdam!
    lytse Tryn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trijntje
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 207432

Voorgaande reizen:

22 Mei 2018 - 22 Mei 2018

Hemeltrein

04 Januari 2016 - 01 Februari 2016

Sri Lanka

06 September 2015 - 17 Oktober 2015

Trans Siberie Express

29 Augustus 2012 - 02 September 2012

Mont Ventoux

15 September 2010 - 18 December 2010

Het Inca Pad

30 September 2009 - 17 Oktober 2009

The Lycian Way

03 Oktober 2008 - 18 Oktober 2008

Marokko 2008

07 Juni 2008 - 21 Juni 2008

Toscane

10 Juli 2007 - 24 Juli 2007

Wales 2007

19 November 2005 - 26 November 2005

Gambia 2005

10 September 2005 - 13 November 2005

Zijderoute 2005

10 Maart 2003 - 31 Maart 2003

Het land van Fidel en Che

18 Maart 2000 - 05 Mei 2000

het land vd Never Never

Landen bezocht: