Tobolsk dag 1 - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Tobolsk dag 1 - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Tobolsk dag 1

Door: grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

22 September 2015 | Rusland, Krasnoyarsk

zaterdag 19-09

Zaterdag 19 sept.
07.50 komt de trein aan in Tobolsk de nacht was niet superlang en omdat de trein verder rijdt moet je natuurlijk klaar staan om eruit te springen en dan slaap je wat minder vast. We zien al dat het regent dus de afparelende softshell kan wel aan. Eenmaal buiten volgen we de rest die uit de andere wagons zijn uitgestapt naar de uitgang, de regen valt zachtjes op ons hoofd. Nog niet op het parkeerterrein is er al iemand die vraagt taxi, yes naar Tobolsk , prijs ? 300 roebel prima, wij volgen hem naar zijn auto . Het is een wat meer Oost-Europese auto help? past de bagage er wel in, dit blijkt prima te gaan en daar gaan we. We rijden en rijden waar gaan we eigenlijk heen? Het blijkt dat het station 10 km buiten de stad ligt, maar aangezien veel mensen geen Engels spreken is het moeilijk achter dingen te komen.

Rond 08.30 staan we voor hotel Sibir in Tobolsk we kunnen inchecken en mogen al naar de kamer, heerlijk kunnen we douchen en de bagage heeft een plekje. Ik was direct even wat kleding en sokken dan heeft dat ook nog een hele dag en nacht tijd om te drogen.
We hebben een snelkoker op de kamer en zetten nog even een theetje voordat we de stad in gaan. Ons eerste doel is wel op zoek naar een leuk koffiehuisje, ik drink dan wel geen koffie maar de andere dames zijn groot verbruikers van latte machiato, cappuccino, etc.

Aangezien het regent, niet heel erg,maar toch, hebben we de regenjas weer van stal gehaald.
We zitten recht tegenover het Kremlin van Tobolsk maar lopen dit voorbij op zoek naar... We hebben de app van Jan weer paraat , hier moet iets zitten zegt Els of daar. De eerste is nog maar net open en in de vitrine staat maar 1 "gebakje" nee dit wordt het niet . Dan naar een mooi houten gebouw waar restaurant op staat , buiten is iemand aan het schoonmaken en die geeft aan nog niet open , oh maar ze gaat even naar binnen en wij kunnen wel koffie krijgen , het is een hele balzaal en onze jas gaat in de garderobe met nummertje ook al zijn we de enige 3 gasten. Thee en koffie smaakt goed.

Het is triest buiten maar regent eigenlijk niet meer. We besluiten eerst af te dalen naar de benedenstad en hier op zoek te gaan naar het gouverneurshuis waar de tsarenfamilie in 1917 verbannen zat. We lopen eerst tussen 2 muren naar beneden over een kinderhoofdjes plaveisel, halverwege na een poort gaat het over in trappen. We hebben een mooi uitzicht vanaf hier over het stadsdeel beneden ons. We volgen de kaart van Els en komen eerst langs een kerk die mooi lijkt opgeknapt, helaas kunnen we geen open deur vinden, het blijft dus bij het aanzicht van de buitenkant.

We lopen het straatje er schuin achter in en zien direct een paar vervallen juweeltjes van huizen. Ooit was Tobolsk de hoofdstad van Siberië en in de 19 e eeuw heeft de tsaar veel bojaren / edelen verbannen naar Siberië omdat ze hem probeerden af te zetten. Hun hele gezin en hofhouding ging mee en zij zorgden ook voor een culturele impuls van dit deel van Rusland.
We lopen de straat verder door en het is echt het ene vervallen "paleisje" na het andere. Op de hoek is het gouverneurshuis, ziet er niet echt toegankelijk uit, de deur proberen, op de bel drukken maar geen reactie. Op de muur zien we wel een plaquette met de tsarenfamilie erop we zitten dus goed.

Er tegenover is ook een heel klein kapelletje in het parkje, ook gesloten. We treffen het maar niet. Er stoppen 2 jeeps hieruit stappen ook toeristen ik vraag aan de gids heeft u een sleutel? Nee helaas . De dames kijken ook even bij de deur en zeggen dan zoiets als secreta, dit betekend gesloten. Op naar het volgende . We lopen richting een kerk met groene dakjes, zien er een busje en auto, s staan en mensen eruit komen, dan is dit open. Ondertussen weer wat vervallen houten huizen gespot, die zijn er hier genoeg constateren wij en bijzonder jammer dat er geen geld is om ze op te knappen. In een zijstraatje zien we wel 1 staan die er heel onderhouden uit ziet.

vervolg
Van onze gids in Perm, Alexander, hebben wij gehoord dat, dat vaak nieuw gelovigen zijn. Die spenderen hun geld en tijd niet aan drank en andere dingen maar zijn altijd druk met hun huis bezig en daarom zien die huizen er goed onderhouden en netjes uit. Vlak voor de kerk staat ook nog een vervallen groot houten huis, later lezen wij dat dit het huis is van Memdeleyve een belangrijke geleerde die in Tobolsk is geboren en getogen. Dan op naar de kerk, beneden ziet het er niet uit en is de boel op slot maar er staat wel een deur op een kier, er achter gaat een trap omhoog die beklimmen wij maar.

We komen nu op de bovenverdieping in de kerk. We hebben al wel vaker een kerk gehad met een boven en beneden kerk. Er zijn vier vrouwen druk bezig met het schoonmaken , de bloemen gaan uit de vensterbank, (je ziet ook veel stekjes) en in het midden staat een groot doopvont, tenminste zo zie ik het. 1 Vrouw is druk bezig het water er uit te halen. De koepel en het plafond van de kerk zijn aan restauratie toe, je ziet de oude fresco's nog als een grijze schim op de muur zitten. De vrouwen laten ons mooi zitten op 1 vd weinige bankjes die je in deze kerken ziet. Als ik naar het winkeltje achterin de kerk loop krijg ik van de mevrouw 3 bidprentjes. Eenmaal weer buiten zien we dat het de kerk van de aartsengel Michael is. Van buiten is de kerk al mooi gewit en ziet er netjes uit.

Even verderop is een zebrapad met een heel leuk bord, boven staat het "normale" zebra poppetje maar daar direct onder staat een bordje met een brilletje erop, wat dit te betekenen heeft geen idee?
We lopen langzaam weer terug richting de trappen om terug te gaan naar het Kremlin, maar dan zien we iets wat lijkt op een klooster en kerk en we besluiten hier eerst nog even langs te gaan dan hebben we de benedenstad maar gehad. Op weg die kant op zien we een restaurantje en we hebben eigenlijk ook wel honger en dorst.

het restaurantje ziet er goed uit een beetje Aziatisch. Het blijkt dat het tartaren zijn die wonen veel in dit deel van Rusland. Aan de muur zie je ook grote schilderingen van Khans, hun leiders.
Els en Elly wagen hun aan soep ik ga voor een salade. De bouillon van de soep smaakt wel goed maar er drijven echt mega stuken groente of kip etc in, niks voor mij. Bovenop de salade die verder prima smaakt ligt wel weer een dikke klodder mayonaise daar zijn ze hier verzot op, hij schept er gelukkig makkelijk af.
We krijgen er ook lekker brood bij en een soortement papadum. Hierna lopen we naar het klooster tenminste wij denken dat het een klooster is maar het blijkt een school te zijn, we kijken even binnen en gaan er dan snel weer uit. Op naar de kerk dit blijkt een Pools katholieke kerk te zijn, hij is gebouwd van rood steen en niet wit gepleisterd aan de buitenkant zoals je hier veel ziet. Helaas de hekken zijn ook op slot , we hebben geen toegang.

We lopen nu terug naar de trappen en beginnen aan de klim omhoog ieder in zijn eigen tempo. We nemen wat foto's van het Kremlin en gaan de Maria of Sofiakerk in. Deze is weer van onder tot boven beschilderd met fresco's. We genieten even van de sfeer en gaan dan een rondje buitenom. De volgende kerk is op slot, de klokkentoren ook niet toegankelijk dan zien we een hek openstaan wij er door en je komt nu aan de binnenkant van de muur hier dwalen we wat om en zien ook een groep schoolkinderen met hun juffen lopen. Eentje heeft een microfoon omhangen en schettert daar haar verhaal voor de kindertjes door. In het volgende gebouw zijn de handelsgebouwen, arcades die zijn open hier gaan we in maar komen al snel tot de conclusie dat het allemaal "troep" is wat er verkocht wordt. We hebben wel behoefte aan koffie en thee en zijn benieuwd of het cafeetje bij het museum ook open is, wij er heen en ja het is open en ziet er ook nog leuk uit. En minstens zo belangrijk de koffie en thee smaakt er prima en ze hebben een menu kaart in het engels, dit wordt de rest vd dagen ons cafeetje.

Aangezien er vandaag veel dicht is zijn we benieuwd of het museum op het terrein wel open is en yes dit is zo. Er blijken 3 exposities te zijn, wij willen naar alle 3 maar krijgen het de mevrouw achter de kassa niet duidelijk. Ze belt even en dan verschijnt er een meisje, die engels spreekt, ze werkt hier, we leggen haar uit wat we willen maar ook zij vraagt nog eens alle 3 yes alles oke. En dan komt ze met de opmerking seniors zijn gratis, Els meldt zich en mag gratis naar binnen, dan vraagt ze nog studenten? Nauw nee hier maken we maar geen gebruik van dat zou ze toch niet geloven. Beneden is een tentoonstelling over de Tartaren van het gebied, het engels sprekende meisje was ook van Tartaarse afkomst. Op de 1e verdieping is een tentoonsteling van Japans of Chinese kunst en op de volgende verdieping komt de history van Tobolsk aan bod, je ziet een aantal kamers uit de huizen vd decembristen en ook van de laatste Romanovs zie je enkele foto's en voorwerpen. Misschien wel door de verscheidenheid aan onderwerpen dat we zo onder de indruk zijn van het geheel. Zo nu en dan hangt er ook nog engelse tekst bij, dit maakt het helemaal af.

We sluiten de middag af met het diner in ons cafeetje en eten hier heerlijk.
Lekker vroeg terug op de kamer kunnen we even bijkomen van alle indrukken van vandaag en zelf een theetje brouwen.

• 22 September 2015 - 14:55

Hennie:

it ferhaal lêze we letter,
    we dogge mei mei Google translate op Stenden, oersette fan it Ingelsk nei it Frysk. Ek Jan en Tjitske binne oanskout.
    We hawwe it drok en ferbaze ús oer de wurden dy't we oersette moatte. Fierder giet it hjir prima en by jimme ek lêz ik wol.
    It waar is hast krektlyk as by jimme

• 22 September 2015 - 15:30

Trijntje Pasma:

succes en meitsje der wat moois fan