Perm en de trein - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Perm en de trein - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Perm en de trein

Door: grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

16 September 2015 | Rusland, Perm’

woensdag 16-09

We starten lekker slow vanmorgen, het ontbijt komt om 09.00 uur, dit keer hebben we ook jam en kaas besteld en thee. De koffie was gister niks vonden de dames E.
Vanmorgen al een appje in mijn telefoon, of we ook wat wilden schrijven over de tour van gister, op- en aanmerkingen en suggesties. Teruggeschreven dat we dat gaan doen, maar dat ik niet weet of het vandaag gaat worden maar dan zeker deze week.

We lopen de stad in en gaan eerst langs de coffee company, hier bespreken we onze dag indeling we vertrekken vanmiddag om 16.11 met de trein en gaan om 15.00 vanaf het hotel met een taxi naar het station.
Eerst de kerk tegenover in, hier is een expositie en die willen we bekijken. Beneden is Russische schilderkunst uit 17e eeuw en een expositie met religieuze hedendaagse kunst erg uiteenlopende schilderijen, bronzen beelden, glas en wandkleden. Op de 2e verdieping is een Chinese expositie en schilderijen uit Vlamingen en Nederland uit de 18 - 19e eeuw. Op de 3e verdieping is het topstuk van het gebeuren, beelden gemaakt door lokale kunstenaars in 1600 die te maken hebben met hun kerstening. Ooit geloofden ze in de krachten en machten vd natuur en toen kwamen de missionarissen en hebben ze hun lokale goden verwerkt in de houten beelden die ze maakten om de kerk te versieren.

Gister nog gehoord van Alexander dat je het verschil kunt zien tussen oud-gelovigen en R-Ortodoxen door het aantal vingers waarmee ze het kruis slaan of met 2 of met 3 vingers maar ik weet niet meer wie wat is. Ook de beelden hebben 3 vingers klaar om het kruis te slaan.

(op het internet het volgende gevonden voor wat betreft de oudgelovigen: Het kruisteken wordt met twee vingers gemaakt: drie vingers (de duim en de twee laatste vingers) brengt men samen in de naam van de Heilige Drie-eenheid, en twee (wijs- en middelvinger) houdt men gestrekt in de naam van de twee naturen van Christus – de goddelijke en de menselijke, waarbij de middelvinger iets wordt gebogen, als teken dat God naar de aarde gekomen is. )

Ondertussen is het 13.30.
Hierna lopen we naar het restaurantje / terras aan de Kama rivier en eten hier een broodje en drinken een theetje. Het is werkelijk prachtig weer, we zitten hier heerlijk en zien op de doeken langs het terras opeens Amsterdamse grachtenpanden staan.
Tegen 14.30 staan we op want het is nog wel even lopen, we volgen de boulevard en hopen aan het eind omhoog te kunnen maar nee dus, oh jee zouden we het hele stuk terug moeten ja dus. Wij flink de pas erin en om 15.15 zijn we bij het hotel waar de taxi staat te wachten. We hebben nog genoeg tijd voor de trein, maar het is zo onbeleefd , niet netjes, die mensen te laten wachten. Snel nog even naar de wc, rugzakken in de taxi en hup daar gaan we. Binnen 5 minuten staan we op het station en concluderen dat onze afhaal taxi dan wel is omgereden. Ook is deze taxi goedkoper zucht!

Op het station vragen, zoeken, Russische antwoorden, maar dan een jongen in geel hesje die ons naar het perron brengt en yes daar komt onze trein binnenrijden.
Het jonge meisje bij de deur kijkt en kijkt in mijn paspoort en op haar lijst, nu geen gescan en komt er niet uit. Op haar lijst staat voor ons paspoort nr 33 dit kan ze niet vinden in het paspoort, als ik haar mijn paspoort nr aanwijs komt ze eruit en mag ik instappen.

De trein is een slag ouder dan de vorige, maar we hebben weer lekker een coupe voor onszelf.
In de trein ontstaan wel leuke gesprekjes, er zit een coupe verder een Italiaanse Noor die Russische spreekt en voor Els haar aankoop kaartje vertaalt. Dan komt er een jonge rus langs die vraagt waar is jullie translater, die hebben wij niet, onze handen en voeten zijn de vertalers oke. maar waarom gaan jullie naar Siberië? Om de cultuur en natuur en nieuwe ervaringen op te doen oh. Komt later terug , en nu nog een keertje met de vraag maar waarom naar Siberië, dit snappen ze niet, wie wil daar nu heen.

• 16 September 2015 - 20:33

Eva:

It is wer genieten fan de ferhalen fan ús snoepkes itende tante mei hiel folle humor. Aldus Jelmer
    Gr út Britsum

• 16 September 2015 - 22:14

Hennie:

Geweldich, sawol dyn ferhaal grutte as Jelmer syn opmerking. It is eins ek wol apart dat je nei Siberie geane om fakânsje te fieren

• 17 September 2015 - 19:37

Ria:

Ik geniet van je zeer gedetailleerde verslag ! Leuk om zo met jullie mee te reizen.
    Groet Ria ( vriendin van Els )