Vladimir - Reisverslag uit Vladimir, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Vladimir - Reisverslag uit Vladimir, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Vladimir

Door: Grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

12 September 2015 | Rusland, Vladimir

Vandaag door Vladimir gebanjerd.

Zaterdag 12 september

Vandaag gaan we met de taxi terug naar Vladimir. We ontbijten om 08.00, het is vanochtend veel drukker in de ontbijtzaal, je kunt echt merken dat het weekend is begonnen. Gisteravond al geconstateerd dat er Nederlanders zijn en inderdaad naast ons zitten 2 vrouwen te ontbijten die uit NL komen. Ze zijn met een groep van 27 mensen op reis met Kras langs Moskou en de Gouden Ring. Ze zijn verbaast dat wij met z'n 3-en reizen spreken jullie dan Russische nee onze monden niet maar de handen en voeten wel. Met gebarentaal kom je altijd een heel eind en anders is het jammer. Het weer is mooi blauw , jammer dat we dat gister niet hadden de gebouwen en torentjes komen dan wel mooier uit. (Els is helemaal onder de indruk van de donkere luchten en wolken, dus die hoeft geen zon)

Als we tegen 09.00 naar de receptie lopen staat onze chauffeur al op ons te wachten, hartstikke mooi. Wij in de auto en daar gaan we door het landschap, het is vrij vlak, grasland, soms zijn ze aan het ploegen, dan zijn de "vruchten" dus al van het land, wat er heeft gestaan ? ?

Na een klein half uurtje staan we in Vladimir voor ons hotel, in ieder geval de chauffeur stopt hier maar wij herkennen het zo niet, Elly eerst snel even naar binnen en het klopt hier moeten wij zijn, spullen uit de auto en naar binnen met onze hele bagage troep.
Normaliter kun je inchecken na 14.00 uur en het is nu 09.30 maar wij kunnen al in de kamers, we hebben ook nu een 2 pers.kamer 226 en een 1 pers. kamer 309. Deze keer ga ik voor de 1 pers.kamer. Hij ligt op de 3e verdieping helemaal aan het einde vd gang. Tegenwoordig is het hotel no-smoking maar hier ruik ik toch nog de rook en zo'n verjaargeurtje zeg maar, ook zie ik in de vloerbedekking nog brandplekken, ik denk dat hier nog vaker wordt gerookt dan is toegestaan. Voor de rest een lekker bed en een schone douche en wc, prima zo. Spullen achtergelaten en met de handbagage de stad in.

Eerst even langs het VVV, we hebben zelf ook een plattegrondje maar misschien hebben ze daar ook nog een kaart en jawohl eentje in het Engels die nemen we kost wel 20 roebel maar vooruit maar. Hij blijkt heel nuttig te zijn we vouwen hem met een grote regelmaat uit. De Golden Gate staat als eerste op ons programma, die ligt zeg maar aan het ene eind van de bezienswaardigheden en dan kunnen we langzaam aan weer terug lopen naar ons hotel. Bij het VVV vragen we ook nog even naar het adres vd Coffie Bean we hebben gelezen in de LP dat die ook in Vladimir zitten en in Moskou hebben we hier heerlijk gezeten. De mevrouw vd VVV wijst ons de weg maar we belanden bij een ander tentje de Coffee Company ook dit ziet er heel gezellig uit we besluiten hier een drankje te nemen de dames E een Latte en ik een groene thee met passievrucht. De Latte is een beetje te licht maar voor de rest oke. Ik heb mijn thee in een prachtig dubbelwandig glas gekregen dus het duurt even voordat we verder kunnen.

De regenjas is in het hotel achtergebleven maar terwijl we onderweg zijn, begint de hemel al weer wat te betrekken en is het blauw van vanmorgen grotendeels verdwenen, ik geef Els de schuld die heeft het volgens mij in haar rugzak gestopt omdat ze het zo mooi vindt in haar foto's :)

De Golden Gate is een tegenvaller het gebouw is uit 1238 en later deels herbouwd door Catherina de Grote, ooit was het de Poort om de stad in te komen en stond het in de muur, nu zie je nog wel een deel muur , wal, maar het staat een beetje alleen op een plein en het verkeer vliegt erom heen. Bovendien is het niet Golden maar wit met een klein gouden koepeltje op het dak.
Dan lopen we een klein stukje verder om naar het museum voor kristal en kantwerk en schilderkunst te gaan. In Vladimir was een school voor Icoon schilderkunst, wij hebben er de afgelopen week heel veel van kunnen bewonderen. Tijdens de Sovjet periode was de icoonkunst niet gewenst en om toch geld te kunnen verdienen gingen ze zich toeleggen op het beschilderen van allerlei gebruiksvoorwerpen, o.a doosjes hiervan zijn er veel voorbeelden in het museum te zien. Wij constateren dat ook hier de miniatuur kunst heeft toegeslagen, we hebben dit in 2005 veel in Iran gezien maar ook hier zie je het. Tegenwoordig mag men zich weer wijden aan het schilderen van iconen.

Daarnaast was er in Vladimir een familie Malakov die zich al sinds de 17e eeuw bezig hield met de produktie van kristal / glas, ook hiervan kun je de productie door de eeuwen heen bewonderen. Naast dit alles is er ook nog borduurwerk te bewonderen, Vladimir zijn kleur is rood en dit zie je terug in de werken, veelal grote steken , dikke draad en opgevuld met geel en groen. In het schilderwerk is het kenmerk van Vladimir een gouden randje om de schildering.

Hierna lopen we nog een klein stukje verder, daar staat nl volgens de kaart een Rooms Katholieke kerk, ik ben benieuwd of die hier nu vanbinnen ook zo vol iconen en fresco's zal hangen als de Russisch orthodoxe kerken die we hebben gezien. Buiten is er weer een stel bezig met een een bruidsreportage, we hebben de afgelopen week al weer heel veel bruidjes gezien. Het eerst wat buiten al opvalt is het beeld van Maria , dat heb ik bij geen vd andere kerken gezien. We gaan naar binnen er blijkt een dienst aan de gang te zijn , er staat een priester te zingen er zitten 4 mensen met een klein kind en er zit nog een "misdienaar" . We schuiven de achterste bank in maar meneer de priester staat Els en mij zeer dringend aan te kijken hij gebaart met z'n hand opstaan, daarna doe hij dit ook bij Elly, wij trouw omhoog en daar begint zijn gezang weer, ik maar denken, hopelijk gaat dit geen uren duren. Gelukkig stopt hij al vrij snel en gebaart ga maar weer zitten, maar dan zet hij een hele preek in tegen de ouders , klinkt vrij streng vind ik, wat hij nu precies zegt versta ik natuurlijk niet maar je ziet het aan de houding. Na een tijdje staan wij toch stiekum op en vertrekken. Maar waar het nu eigenlijk om te doen was is bekend, het ziet er van binnen heel anders uit dan bij de andere kerken die wij hebben gezien. Wel wat schilderijen van Maria en Jezus en nog een beeld en een glas in lood raam, maar voor de rest zijn de muren wit van binnen.

Het is toch weer wat kouder buiten geworden, ik heb er spijt van dat ik niet de regenjas in de tas heb geduwd. We gaan nu richting het uitzichtpunt en jawel hier zien we uit over de vallei vd Oka en ook zien we de torentjes vd Assumption Cathedral zo nu en dan schijnt de zon op de gouden koepeltjes en dit is een mooi gezicht, ook Els is dit met ons eens. We lopen terug en gaan nu de andere kant vd hoofdstraat verkennen we lopen richting de Nikita kerk, deze blijkt oud en vervallen en nodig aan onderhoud toe. Naast de kerk liggen pakken steen dus wie weet wat er nog gaat gebeuren. Ook de buurt is wel wat ouder en minder onderhouden dan we tot nu toe hebben gezien .

Al snel zien we het klooster vd Prinsessen liggen. Buiten hangt al een bordje dat we de nonnen niet mogen fotograferen. Binnen kun je echt zien, net zo als het Suzdal dat dit nog een klooster is wat bewoond wordt. Er is een moestuin en de huisjes binnen het complex zien er goed uit. Eerst gaan we een soortement winkeltje in met veel boeken maar toch ook nog wat andere spulletjes, waaronder bidprentjes ik koop er eentje vd heilige St Niklaas. Dan gaan we de kerk in , hier is alles weer beschilderd maar het licht is uit, dus heel goed kun je het niet zien. Naast de kerk is een kamer , ruimte waar een oudere non iets uitlegt aan 2 Russische meisjes, wij ook even naar binnen ze lacht vriendelijk er blijkt een kist te staan , misschien de heilige vh klooster of wie weet. Dan komt er een jongere non binnen en zij is helemaal niet zo vriendelijk, wij moeten iets op ons hoofd begrijpen we van haar gebaren en anders mogen we hier niet komen . Ik de muts van het vest op en Els haar buff over het hoofd en dan is het goed.

Na het klooster gaan we weer richting de hoofdstraat en zien een winkelcentrum opdoemen hier willen we even in. Terwijl we er heen lopen zien we een bakker met koffie corner hier drinken we een theetje / koffie en eten onze broodjes op. Hierna struinen we nog even door wat winkeltjes en Els gaat overstag voor een leuk aandenken. Ondertussen valt er ook zo nu en dan een buitje maar ook het blauw komt er weer door. We gaan nu naar de Assumption Cathedraal, eerst lopen we naar achteren waar weer een uitzichtpunt over de vallei is, beneden loopt de rivier de Klyazma. Hier staat een standbeeld van Prins Vladimir , de wolken worden weer dreigend en we zien een bui aankomen, en spoeden ons naar de kerk, na 2 verkeerde ingangen zijn we bij het juiste deel en komen binnen in weer een rijk versierde kerk met in dit geval grover , barokkere versieringen. We schuilen de bui even af en vervolgen dan onze weg achter langs naar het volgende uitzichtspunt. Hier staat ook de St Demitriuskerk, die slaan we voor vandaag over.

We willen nog even kijken bij het station om de route voor morgen te bepalen en dalen trappen en trappen en trappen af een na nog een afstekertje zijn we bij het station. Vanaf hier lopen we terug naar het hotel, trap op oef.
Naast, onder ons hotel zit een snelle pizzeria we gaan even naar binnen om op de kaart te kijken en besluiten daar straks te gaan eten. We gaan even naar onze kamers om een beetje op te frissen wat ballast achter te laten en dan op naar het eten.
We nemen een caesar salade die verbazend wekkend lekker smaakt en ik kies voor een pizza met salami en pistache nootjes, die heb ik in Nederland nog nooit op een kaart gezien en hij is verbazend lekker.
Dit was het voor vandaag, na nog wat bijkletsen op de kamer gaan we lekker slapen.

• 13 September 2015 - 14:52

J (an)s:

Mooi kort verslagje

• 13 September 2015 - 17:15

J(an)s:

Veel .mooie foto's.
    Zo te zien, ook veel kledingzaken in de buurt.