Het Kremlin - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu Het Kremlin - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Trijntje Pasma - WaarBenJij.nu

Het Kremlin

Door: grutte

Blijf op de hoogte en volg Trijntje

09 September 2015 | Rusland, Moskou

even superkort de hoogtepunten van gister, begin al een dag achter te lopen helpppppp.
Gister niet binnen de muren van het Kremlin geweest, maandag er om heen gelopen maar nu zijn we binnen geweest , wel de tas moeten afgeven en onze zakken en hals daarom vol gepropt, Elly voelde zich echt een pakezel.
Binnen wel 4 kerken bekeken, allemaal weer even mooi.
Daarna naar de Tretjakov museum gelopen en ook hier schitterende dingen gezien. Als slot en klap op de vuurpijl de military taptoe bezocht echt een hele belevenis.
Later meer er staat weer een nieuwe dag in Moskou op ons te wachten.

8-9-2015
Vandaag willen we dan zien binnen te komen in de muren van het Kremlin. Els heeft 20 jr lang gedacht dat ze er binnen was geweest maar dit was niet zo , ze had het rode plein bezocht en was niet binnen de muren van het Kremlin geweest, we gaan nu een poging doen om wel binnen te komen.
Eerst gaan we even langs bij onze buren het Mariott hotel, we willen nl. wel een voorstelling zien in Moskou ons hotel kan dat niet regelen en hier wel verwachten we. Ze biedt ons eerst een voorstelling in het Cosmo hotel aan een ballet voorstelling, die had Els gister ook al online gevonden maar eigenlijk willen we naar de taptoe. Ze heeft een tel.nummer en belt ja er zijn nog 3 kaarten totaal 9000 roebel, doen we. Wij betalen en ze geeft aan dat de kaarten er over 1 a 2 uur zullen zijn dan willen wij wel een bevestiging maar dat doet ze niet. Deze boeking regelen is een persoonlijke favor en nee dan annuleren wij het maar. Els wil dit super graag dus wij gaan overstag. En op weg naar het Kremlin.

Links om rechts om vragen ja daar moeten we zijn , in de rij voor Lenin nee toch weer fout en ja eindelijk de juiste richting. Kaartje gekocht, Elly en ik de rugzak inleveren, plastic tasje mee met de sandwiches en de zakken gevuld met de camera's.
Door de controle en binnen zijn we. Eerst langs het huidige moderne Doemagebouw en dan langs de kerken en de grote klok waar een hap uitmist. Op het plein tussen alle gebouwen, zien we heel veel chinezen en zo nu en dan groepen met dezelfde kleding waarvan wij denken dat ze deel uitmaken van de groepen voor de Taptoe.

De eerste kerk die we bezoeken is de Aartsengel kathredraal. We mogen helaas geen foto's maken en er lopen strenge moekes rond dus dat wordt ook niks. Hier liggen veel tsaren en tsarina's begraven.

Dan steken we over en gaan naar de church of the deposition of the robe of the Holy Virgin hetzelfde laken een pak, ook weer geen foto's. Soms kunnen we een zitplaatsje bemachtigen om alle pracht en praal op ons in te laten werken, want mooi is het, soms een beetje te veel van het goede. Hier gaan we ook even de catacomben in hier zien we de vondsten die ze op diverse plekken bij graafwerkzaamheden hebben gevonden. Klein maar wel mooi.

Dan doen we op de trap van een kerk ons broodje eer aan, ze zijn lekker. De wind is een beetje fris dus te lang zo zitten doen we niet. Op naar de volgende kerk de Annunciation Kathedraal. Elke kerk heeft zo zijn eigen schoonheid en vooral pracht en praal, ze worden niet meer echt gebruikt en dat is wel jammer je merkt dat het museum stukken zijn geworden, als laatste gaan we binnen bij de Dormition Kathedraal, deze heeft als specialiteit, een bankje meer om op te zitten en ronde pilaren. Dit laatste vinden wij vreemd in onze beleving zijn de pilaren altijd rond, maar dit is dus schijnbaar niet zo.

Er is ook nog een grote klokkentoren met kerk maar deze is gesloten en die mogen we niet in. Binnen de muren van het Kremlin wordt ook nog gewerkt, er loopt een autoweg doorheen en bij elke zebra staat een oppasser, zodra er een auto aankomt wuift hij iedereen vd weg zodat de auto's door kunnen rijden. Ik heb meneer Poetin niet voorbij zien komen en het bakje koffie is dan ook niet doorgegaan, Wilma sorry.

We willen vandaag ook nog de Tretjakov Galerij bezoeken we vervolgen lopend onze weg weer over de vertrouwde tegels langs het monument vd onbekende soldaat, door de poort, over het Rode Plein, langs de Basil Kathedraal en over de brug. we hebben een mooi zicht op de Moskva en de sky line op de achtergrond. Helaas begint het ook weer wat te miezeren, we spoeden ons over de 2e brug en al snel zien we de boulevard naar het museum. we vinden het nu eerst wel weer tijd voor een theetje / koffie en nuttigen die in een sjiek ding direct naast het museum. Ik neem Orange-Cranberry thee en krijg echt vers fruit in mijn water, met honing gezoet naar mijn smaak.

Als we dit achter de rug hebben gaan we het museum in en bezoeken hier op de 2e verdieping de meeste zalen met oude meesters uit de Russische schilder kunst onder meer werk van Ilja Repin, Vasili Soerikov, Viktor Vasnetsov, Valentin Serov, en Visili Perov. Allemaal uit de 18, 19 en 20 ste eeuw. De moderne kunst hebben ze ondergebracht in een nieuw gebouw bij het Gorki Park. Ik zie enkele mooie schilderijen en dan vooral door hun kleur word ik aangetrokken een werk met de zee als voornaamste onderdeel van Ayvazovsky vind ik mooi en de Dragonfly van ....helaas die schilder is mij ontschoten.

Els is erg teleurgesteld dat bij Repin niet meer haar schilderij in het rood met 5 gezichten erin hangt, wat blijkt later komen we het tegen het was nl. helemaal niet een schilderij van Repin. Ondanks dat het overwegend rood van kleur is, is het een mooi schilderij van Malyavin. Goed onthouden Els voor de volgende keer.

Na dit bezoek lopen we via de loopbrug naar het eiland en dan niet via de brug die Elly al de hele tijd wil nemen, maar waar we maar niet aan toe komen maar de 2e autobrug.
We zijn al een beetje laat en moeten stevig doorlopen we besluiten te eten bij ons Coffee Bean tentje van vanmorgen, ik neem een heerlijk stuk quiche en de andere 2 iets met spinazie in een deegrol ook erg lekker, en mijn panacotta met frambozen is heerlijk.

Dan snel langs het Mariott voor de kaartjes van vanavond en jawel ze zijn er, wij blij. En er is een ATM in het hotel hier kan ik max. 5000 pinnen en dit lukt HOERA hij doet het, morgen ga ik wel op zoek naar meer. Nog even naar de kamer voor een klein uurtje, warme kleding aan en dan rond zeven uur gaan we richting het RodePlein om vanavond de Military Taptoe te zien, de Spasskaya Tower festival. Het is een drukte van belang op het Rode Plein, het warenhuis Gum staat mooi in de lichtjes en er zijn allemaal tentjes langs de kant.

We zoeken ons plaatsje op , op de tribunes, we zitten bijna bovenaan in het midden van een lange kant en hebben goed zicht op het plein waar straks alles gaat gebeuren. Stipt 20.00 gaan ze los, mooie lichtshow (het is nl al donker) en de eerste groep komt op, vele landen volgen en het is echt een belevenis. Japan of Korea, Duitsland, Engeland, Mexico, Rusland , Italië , Griekenland etc komen ieder met hun eigen show, Bij de Duitsers zijn er steltlopers, ook heel bijzonder en de Schotten hebben hun doedelzakken paraat en spelen erop los. Als afsluiting komen ze allemaal het plein op en volgt er een kort vuurwerk boven de Basilius kerk. Een schitterende avond, bijzonder om mee te maken.

• 09 September 2015 - 10:06

Hennie Annema:

it giet goed sjoch ik, achter rinne mei ferslagen betsjut dat it allegear de muoite wurdich is en it is yndrukwekkend begryp ik. De taptoe sil ek wol bysûnder west ha. genietsje en ik hoop op mear moaie reisferslagen.
    Binne de oare froulju ek aktyf op waarbenjij?
    groet Hennie

• 12 September 2015 - 20:08

Trijntje Pasma:

Nee Hennie it skriuwen litte se oan my oer